Ocena stanu technicznego amortyzatorów jest jedną z częstszych przyczyn nieporozumień na lini użytkownik pojazdu - warsztat samochodowy.
Wydruk badania amortyzatorów, który dostaje użytkownik pojazdu, po wizycie na stacji kontroli pojazdów lub w warsztacie samochodowym dysponującym
urządzeniem do badania skuteczności tłumienia amortyzatorów, często mylnie zwanym "szarpakiem", bywa przyczynkiem do złych relacji pomiędzy stronami rynku motoryzacyjnego.
Często można spotkać opinie zdziwionych klientów po wizycie na urządzeniu badawczym, że ich nowiutkie amortyzatory mają "tylko" 68% tłumienia - czyli są w 32% zużyte!
Nic bardziej mylnego.
Najbardziej rozpowszechniona metoda badawcza, EUSAMA definiuje współczynnik widoczny na wydrukach w sposób następujący:
Wynik uzyskany w teście drganiowym stanowi podstawę do oceny stanu technicznego amortyzatorów. Podkreślam wyraźnie : podstawę, gdyż nie jest on sam oceną.
Na wynik badania ma wpływ wiele innych parametrów zawieszenia, stan elementów gumowo-metalowych, wszelkie luzy zawieszenia, ciśnienie w oponach. Prawidłowa ocena oraz interpretacja wyników badania jest najtrudniejszym zadaniem
dla diagnosty samochodowego. Sam fakt wydrukowania karteczki z wynikami pomiaru nie jest jednoznaczny z otrzymaniem kompleksowej oceny stanu zawieszenia.
Najczęstszym błedem jest jej przekazanie klientowi wraz z mylną interpretacją. Nie chcę tutaj podejrzewać diagnostów o złe intencje, ale praktyka jaka obserwowana jest w tej materii, rodzi
wątpliwości co do rzetelności (lub braku odpowiedniej wiedzy) wsród niektórych z nich.
Sednem całej sprawy jest ocena otrzymanych wyników. Przyjęto stosować następującą skalę oceny badania:
- 0 - 20% - skuteczność tłumienia niewystarczająca, amortyzator do wymiany
- 21 - 40% - średnia skuteczność tłumienia
- 41 - 60% - dobra skuteczność tłumienia
- powyżej 61% - bardzo dobra skuteczność tłumienia
Należy podkreślić, że nie istnieje 100% skuteczność tłumienia, ani zbliżona do 100%. Oznaczało by to bowiem zamontowanie elementu sztywnego, a nie amortyzatora.
źródła:[1] http://www.stm.org.pl/?mod=wyposazenie&c=2&a=12
|