Jedynie testy przeprowadzane na specjalistycznych stanowiskach badawczych oraz w ściśle określony odpowiednimi normami sposób pozwalają określić jak wypadają jedne klocki hamulcowe na tle innych.
Jest to jedno z podstawowych badań jakości klocków hamulcowych, a co za tym idzie, skuteczności układu hamulcowego. Drugim aspektem tego badania jest sprawdzenie stanu klocków po serii prób przeprowadzonych zgodnie z normami obowiązującymi w przemyśle samochodowym. W trakcie takich badań, klocki poddawane są dużo większym obciążeniom niż obciążenia występujące w trakcie normalnej eksploatacji. Na specjalnym stanowisku symulowana jest seria prób awaryjnego hamowania prędkości pojazdu 110 km/h do 5 km/h. Przeprowadzane są one 10 razy, a przerwa pomiędzy kolejnymi próbami wynosi jednie 15 sekund. Temperatura powierzchni ciernej potrafi osiągnąć 600 stopni Celsjusza. Jako wynik końcowy przyjmuje się arytmetyczną średnią ze wszystkich prób.