Części do samochodów e-autoparts.pl
Sklep » Nowości motoryzacyjne » Bicie tarczy hamulcowej - przyczyny i diagnostyka

Kiedy należy wymienić tarczę hamulcową ?

    Uszkodzenia mechaniczne, ślady korozji, pęknięcia powierzchni trącej świadczą o złej współpracy klocków hamulcowych i zacisku z tarczą hamulcową. Takie ślady muszą być sygnałem do kontroli stanu układu hamulcowego a co za tym idzie, wymiany tarcz hamulcowych wraz z kompletem klocków hamulcowych. Czasem niezbędna jest tez wymiana innych elementów współpracujących. Każda deformacja tarcz hamulcowych ma wpływ na drogę hamowania czyli skuteczność układu hamulcowego. Często pomijanym przez warsztaty samochodowe parametrem określającym wymianę tarcz hamulcowych, jako bezwzględna to dopuszczalna grubość tarczy hamulcowej. To spory błąd. Minimalna grubość tarczy hamulcowej jest podawana nie tylko w instrukcjach serwisowych. Występuje ona także coraz częściej na obrzeżu tarczy hamulcowej.

    Nie można bez ograniczeń zwiększać grubości tarcz hamulcowych, bo ma ona ogromny wpływ na pracę zawieszenia, amortyzację, jako masa nie resorowana. Dlatego stają się one coraz cieńsze. Obustronne zużycie tarczy o 2mm jest informacją dla serwisu o konieczności wymiany tarcz na nowe. Do niedawna samochody potrafiły przejechać 2 i 3 komplety klocków hamulcowych na jednych tarczach hamulcowych. Obecnie nie ma nic niezwykłego w wymianie tarcz na nowe już po 30-40 tysiącach przejechanych kilometrów jeżeli pomiar tarczy hamulcowej wskazuje potrzebę jej wymiany. Grubość tarczy hamulcowej ma także ogromny wpływ na jej zdolność do akumulacji temperatury. Cieńsza niż dopuszczalna tarcza będzie miała wpływ na temperaturę pracy podczas hamowania, która doprowadzi do spadku skuteczności hamowania oraz deformacji tarczy hamulcowej.




Co ma wpływ na deformację tarcz hamulcowych?


Najczęstsze przyczyny deformacji tarcz hamulcowych wynikają z :
- niewłaściwego serwisu układów hamulcowych nawet tylko eksploatacyjnego
- błędu montażu, jako niezgodnego z instrukcją serwisową montażu
- nieprzestrzegania momentów dokręcania śrub mocujących a najczęściej samych kół
- niewłaściwe docieranie nowego kompletu tarcz i klocków hamulcowych

Ważna jest także forma eksploatacji samochodu. Przekroczenie dopuszczalnej, bezpiecznej temperatury pracy tarczy hamulcowej, nagłe schłodzenie rozgrzanej tarczy hamulcowej po kilku mocnych hamowaniach. Samo „bicie” podczas hamowania wskazuje na tarcze, jako źródło problemu. Dosyć często diagnostyka i zbadanie problemu wskazuje na usterki elementów układu kierowniczego, uszkodzenie elementów zawieszenia, źle wyważone koła, łożysk kół, złą geometrie kół, lub nawet źle dobrane felgi do konkretnego auta.

Jak przeprowadzić montaż tarcz aby uniknąć ich uszkodzenia podczas eksploatacji ?


    Montaż tarcz i klocków należy przeprowadzić ze uwagą i bezwzględnie stosować się do instrukcji montażowej dostarczonej przez producenta pojazdu. Niektórzy producenci, np ATE umieszczają instrukcje montażowe na opakowaniach między innymi tarcz, klocków. Podczas montażu tarcz hamulcowych musimy pamiętać o starannym wyczyszczeniu piasty koła z rdzy i zanieczyszczeń, nie wolno stosować mogących powodować ubytki na powierzchni piasty, mocno ściernych tarcz.



Po wyczyszczeniu należy dokonać pomiaru płaszczyzny piasty przy użyciu liniału krawędziowego w celu sprawdzenia powierzchni piasty po czym sprawdzić bicie poosiowe piasty wskaźnikiem zegarowym.



Na przygotowana piastę montujemy tarczę hamulcową i z połową momentu dokręcania kół dokręcamy wszystkimi śrubami mocującymi koło . Mierzymy bicie wskaźnikiem zegarowym sprawdzając czy poosiową odchylenie jest w zakresie dopuszczalnym przez producenta tarcz hamulcowych. Aby zanieczyszczenia nie dostały się pomiędzy piastę koła a tarczę, pozostawiamy taki zestaw aż do końca wymiany. Szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na instrukcję montażu podczas montażu klocków hamulcowych. Każdy producent systemu hamulcowego ma często różne wskazówki dotyczące montażu klocków hamulcowych między innymi: rodzaje stosowanych smarów, miejsca smarowania, zestawy uzupełniające do montażu klocków.
Przy montażu klocków „kierunkowych” należy zastosować dodatkowe narzędzia pomocnicze.
Brak staranności podczas montażu doprowadzi do deformacji tarcz hamulcowych, które określane są, jako „bicie” odczuwalne na kierownicy i pedale.


Niestety problem przenosi się na wadę produktu lub sposób eksploatacji bo skutki braku staranności podczas montażu lub nieprawidłowego montażu ujawniają się dopiero po przejechaniu od 1000 - 2000 km. Nie jest natomiast odczuwalny przez kierowcę, bezpośrednio po montażu i stosunkowo krótkim okresie eksploatacji.

Jakie są graniczne wartości bicia osiowego brzegu tarczy hamulcowej ?


Pamiętając, że dopuszczalne bicie tarczy hamulcowej zależy od odpowiedniej szczeliny roboczej pomiędzy klockiem a tarczą hamulcową. Maksymalne dopuszczalne bicie piasty koła nie może przekraczać 0,02 mm a maksymalne dopuszczalne bicie tarczy hamulcowej zmierzone 1 cm od krawędzi zewnętrznej nie może przekraczać 0,05 mm.
Problem pomiaru tarcz hamulcowych używanych jest bardziej złożony. Jeśli nie ma problemu bicia tarczy hamulcowej to taki pomiar odbywa się identycznie jak tarczy nowej. Natomiast pomiar tarczy używanej z efektem bicia nie jest identyczny. Tak naprawdę nie można namierzyć bicia poosiowego tarczy używanej z deformacją, bo nigdy nie będziemy wiedzieć, co do końca mierzymy. Takie pomiary muszą się odbywać na specjalistycznym przyrządzie nazywanym czasem "karuzelą"