Cz臋艣ci do samochod贸w e-autoparts.pl
opinie o sklepie motoryzacyjnym e-autoparts.pl
Hotline:
+48 22 100 15 90
poniedzia艂ek - czwartek: 9:00 - 17:00
pi膮tek 9:00 - 16:00
Napisz do nas

... jest pusty
aktualny koszt dostawy: 16.00 z艂
do bezp艂atnej dostawy
brakuje: 250.00 z艂
 
Wybierz auto:
Newsy e-autoparts.pl

Kiedy nale偶y wymieni膰 tarcz臋 hamulcow膮 ?


Uszkodzenia mechaniczne, 艣lady korozji, p臋kni臋cia powierzchni tr膮cej 艣wiadcz膮 o z艂ej wsp贸艂pracy klock贸w hamulcowych i zacisku z tarcz膮 hamulcow膮. Takie 艣lady musz膮 by膰 sygna艂em do kontroli stanu uk艂adu hamulcowego a co za tym idzie, wymiany tarcz hamulcowych wraz z kompletem klock贸w hamulcowych. Czasem niezb臋dna jest tez wymiana innych element贸w wsp贸艂pracuj膮cych. Ka偶da deformacja tarcz hamulcowych ma wp艂yw na drog臋 hamowania czyli skuteczno艣膰 uk艂adu hamulcowego. Cz臋sto pomijanym przez warsztaty samochodowe parametrem okre艣laj膮cym wymian臋 tarcz hamulcowych, jako bezwzgl臋dna to dopuszczalna grubo艣膰 tarczy hamulcowej. To spory b艂膮d. Minimalna grubo艣膰 tarczy hamulcowej jest podawana nie tylko w instrukcjach serwisowych. Wyst臋puje ona tak偶e coraz cz臋艣ciej na obrze偶u tarczy hamulcowej.

Nie mo偶na bez ogranicze艅 zwi臋ksza膰 grubo艣ci tarcz hamulcowych, bo ma ona ogromny wp艂yw na prac臋 zawieszenia, amortyzacj臋, jako masa nie resorowana. Dlatego staj膮 si臋 one coraz cie艅sze. Obustronne zu偶ycie tarczy o 2mm jest informacj膮 dla serwisu o konieczno艣ci wymiany tarcz na nowe. Do niedawna samochody potrafi艂y przejecha膰 2 i 3 komplety klock贸w hamulcowych na jednych tarczach hamulcowych. Obecnie nie ma nic niezwyk艂ego w wymianie tarcz na nowe ju偶 po 30-40 tysi膮cach przejechanych kilometr贸w je偶eli pomiar tarczy hamulcowej wskazuje potrzeb臋 jej wymiany. Grubo艣膰 tarczy hamulcowej ma tak偶e ogromny wp艂yw na jej zdolno艣膰 do akumulacji temperatury. Cie艅sza ni偶 dopuszczalna tarcza b臋dzie mia艂a wp艂yw na temperatur臋 pracy podczas hamowania, kt贸ra doprowadzi do spadku skuteczno艣ci hamowania oraz deformacji tarczy hamulcowej.




Co ma wp艂yw na deformacj臋 tarcz hamulcowych?


Najcz臋stsze przyczyny deformacji tarcz hamulcowych wynikaj膮 z :
- niew艂a艣ciwego serwisu uk艂ad贸w hamulcowych nawet tylko eksploatacyjnego
- b艂臋du monta偶u, jako niezgodnego z instrukcj膮 serwisow膮 monta偶u
- nieprzestrzegania moment贸w dokr臋cania 艣rub mocuj膮cych a najcz臋艣ciej samych k贸艂
- niew艂a艣ciwe docieranie nowego kompletu tarcz i klock贸w hamulcowych

Wa偶na jest tak偶e forma eksploatacji samochodu. Przekroczenie dopuszczalnej, bezpiecznej temperatury pracy tarczy hamulcowej, nag艂e sch艂odzenie rozgrzanej tarczy hamulcowej po kilku mocnych hamowaniach. Samo 鈥瀊icie鈥 podczas hamowania wskazuje na tarcze, jako 藕r贸d艂o problemu. Dosy膰 cz臋sto diagnostyka i zbadanie problemu wskazuje na usterki element贸w uk艂adu kierowniczego, uszkodzenie element贸w zawieszenia, 藕le wywa偶one ko艂a, 艂o偶ysk k贸艂, z艂膮 geometrie k贸艂, lub nawet 藕le dobrane felgi do konkretnego auta.

Jak przeprowadzi膰 monta偶 tarcz aby unikn膮膰 ich uszkodzenia podczas eksploatacji ?


Monta偶 tarcz i klock贸w nale偶y przeprowadzi膰 ze uwag膮 i bezwzgl臋dnie stosowa膰 si臋 do instrukcji monta偶owej dostarczonej przez producenta pojazdu. Niekt贸rzy producenci, np ATE umieszczaj膮 instrukcje monta偶owe na opakowaniach mi臋dzy innymi tarcz, klock贸w. Podczas monta偶u tarcz hamulcowych musimy pami臋ta膰 o starannym wyczyszczeniu piasty ko艂a z rdzy i zanieczyszcze艅, nie wolno stosowa膰 mog膮cych powodowa膰 ubytki na powierzchni piasty, mocno 艣ciernych tarcz.



Po wyczyszczeniu nale偶y dokona膰 pomiaru p艂aszczyzny piasty przy u偶yciu linia艂u kraw臋dziowego w celu sprawdzenia powierzchni piasty po czym sprawdzi膰 bicie poosiowe piasty wska藕nikiem zegarowym.



Na przygotowana piast臋 montujemy tarcz臋 hamulcow膮 i z po艂ow膮 momentu dokr臋cania k贸艂 dokr臋camy wszystkimi 艣rubami mocuj膮cymi ko艂o . Mierzymy bicie wska藕nikiem zegarowym sprawdzaj膮c czy poosiow膮 odchylenie jest w zakresie dopuszczalnym przez producenta tarcz hamulcowych. Aby zanieczyszczenia nie dosta艂y si臋 pomi臋dzy piast臋 ko艂a a tarcz臋, pozostawiamy taki zestaw a偶 do ko艅ca wymiany. Szczeg贸lnie wa偶ne jest zwr贸cenie uwagi na instrukcj臋 monta偶u podczas monta偶u klock贸w hamulcowych. Ka偶dy producent systemu hamulcowego ma cz臋sto r贸偶ne wskaz贸wki dotycz膮ce monta偶u klock贸w hamulcowych mi臋dzy innymi: rodzaje stosowanych smar贸w, miejsca smarowania, zestawy uzupe艂niaj膮ce do monta偶u klock贸w.
Przy monta偶u klock贸w 鈥瀔ierunkowych鈥 nale偶y zastosowa膰 dodatkowe narz臋dzia pomocnicze.
Brak staranno艣ci podczas monta偶u doprowadzi do deformacji tarcz hamulcowych, kt贸re okre艣lane s膮, jako 鈥瀊icie鈥 odczuwalne na kierownicy i pedale.


Niestety problem przenosi si臋 na wad臋 produktu lub spos贸b eksploatacji bo skutki braku staranno艣ci podczas monta偶u lub nieprawid艂owego monta偶u ujawniaj膮 si臋 dopiero po przejechaniu od 1000 - 2000 km. Nie jest natomiast odczuwalny przez kierowc臋, bezpo艣rednio po monta偶u i stosunkowo kr贸tkim okresie eksploatacji.

Jakie s膮 graniczne warto艣ci bicia osiowego brzegu tarczy hamulcowej ?


Pami臋taj膮c, 偶e dopuszczalne bicie tarczy hamulcowej zale偶y od odpowiedniej szczeliny roboczej pomi臋dzy klockiem a tarcz膮 hamulcow膮. Maksymalne dopuszczalne bicie piasty ko艂a nie mo偶e przekracza膰 0,02 mm a maksymalne dopuszczalne bicie tarczy hamulcowej zmierzone 1 cm od kraw臋dzi zewn臋trznej nie mo偶e przekracza膰 0,05 mm.
Problem pomiaru tarcz hamulcowych u偶ywanych jest bardziej z艂o偶ony. Je艣li nie ma problemu bicia tarczy hamulcowej to taki pomiar odbywa si臋 identycznie jak tarczy nowej. Natomiast pomiar tarczy u偶ywanej z efektem bicia nie jest identyczny. Tak naprawd臋 nie mo偶na namierzy膰 bicia poosiowego tarczy u偶ywanej z deformacj膮, bo nigdy nie b臋dziemy wiedzie膰, co do ko艅ca mierzymy. Takie pomiary musz膮 si臋 odbywa膰 na specjalistycznym przyrz膮dzie nazywanym czasem "karuzel膮"


Zaloguj si臋 aby doda膰 komentarz.
Cofnij



Copyright 漏 2009 e-autoparts.pl