Części do samochodów e-autoparts.pl
części samochodowe Citroën » układ chłodzenia Citroën » wentylator, sprzęgło wiskotyczne Citroën

wentylator, sprzęgło wiskotyczne do CITROËN

wybierz model samochodu CITROËN:
wentylator, sprzęgło wiskotyczne

Sprzęgło wiskotyczne 


Sprzęgło wiskotyczne ma do spełnienia wiele zadań. W układzie chłodzenia łączy wentylatory chłodzenia z osią obrotu pompy cieczy chłodzącej, z kolei przy napędzie 4x4 jest jednym z elementów układu przeniesienia prądu. Sprzęgło wiskotyczne jest więc elementem, od którego w znaczącym stopniu zależy płynna regulacja momentu obrotowego 
 

Jak działa sprzęgło wiskotyczne? 


Zastanawiając się, jak działa sprzęgło wiskotyczne, należy uświadomić sobie, że to ono sprawia, że wentylatory chłodzenia obracają się wolniej niż wirniki pomp chłodzenia. Sprzęgło wiskotyczne składa się z kilku części, z których najważniejsze to tarcze zanurzone w specjalnej cieczy, charakteryzujące się zmiennością lepkości. Taka właściwość powoduje, że wraz ze zmianą lepkości załącza się lub rozłącza sprzęgło. Rozłączone jest wtedy, kiedy koła obu osi poruszają się z taką samą prędkością obrotową. W przeciwnym razie dochodzi do wzrostu temperatury płynu wiskotycznego, który następnie gęstnieje i doprowadza do załączenia napędu kół obu osi pojazdu
 

Kiedy wymieniamy sprzęgło wiskotyczne?

 
Jakie są objawy jego uszkodzenia, które świadczą o konieczności jego wymiany? Jeżeli sprzęgło wiskotyczne nie pracuje prawidłowo, usłyszymy hałas, a także zaobserwujemy nieustanne działanie wentylatorów chłodnicy. Przyczyną usterki mogą być też zabrudzenia lub też kolizja. Zdarza się także, że sprzęgło wiskotyczne ulega awarii na skutek uszkodzenia elementów, które z nim współpracują. 

Nieprawidłowo działające sprzęgło wiskotyczne ma wpływ na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. W przypadku jego awarii należy je możliwie jak najszybciej wymienić. Sprzęgło wiskotyczne powinno być przystosowane do montażu w konkretnym modelu pojazdu. Nie zaleca się montażu używanego sprzęgła, które nigdy nie zastąpi pod względem bezawaryjności i jakości pracy nowej części.