Części do samochodów e-autoparts.pl
Sklep » Nowości motoryzacyjne » Samochodowe filtry kabinowe Denso

Co należy wiedzieć o filtrach kabinowych


Wielu kierowców nie przykłada wagi do regularnej wymiany filtrów kabinowych, które wydają się odgrywać drugoplanową rolę w pojeździe. W rzeczywistości jest inaczej - to od nich zależy, jakim powietrzem oddycha kierowca samochodu, czy jest ono wystarczająco świeże i czyste. To zresztą nie tylko kwestia komfortu, ale również bezpieczeństwa jazdy, o czym powinni pamiętać pracownicy warsztatów i serwisów samochodowych, przekonując klientów do wymiany filtrów.

Kiedy należy wymienić filtr kabinowy?


Zanieczyszczony filtr kabinowy może być, między innymi, przyczyną dolegliwości fizycznych pasażerów auta - kataru, łzawienia czy bólów głowy doświadczanych podczas jazdy samochodem. Konstrukcja nadwozia sprawia, że przy braku prawidłowego filtrowania (lub filtra kabinowego w ogóle) powietrze w przestrzeni pasażerskiej może być nawet do ośmiu razy bardziej zanieczyszczone niż na zewnątrz pojazdu. Inną niedogodnością wynikającą z nieprawidłowego działania filtrów jest skraplanie się pary wodnej na szybach wewnątrz pojazdu.
Pierwsze z wymienionych obniżają koncentrację i ogólną sprawność kierowcy, drugie - ograniczając pole widzenia kierowcy - negatywnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Źle działający filtr kabinowy może więc stanowić pośrednią przyczynę nieszczęśliwych wypadków.

Jakie są rodzaje filtrów kabinowych?


W samochodach stosowane są dwa rodzaje filtrów kabinowych:
  • standardowe
  • z węglem aktywnym
Standardowe filtry kabinowe zatrzymują drobne zanieczyszczenia, takie jak kurz, bakterie, pytki kwiatowe i sadzę. Filtry kabinowe z warstwą węgla aktywnego wykazują do 25 procent większą skuteczność od standardowych, absorbując również skraplane na jej powierzchni substancje gazowe.

Jak często należy wymieniać filtr kabinowy


Aby zapewnić optymalną wydajność pracy filtrów kabinowych, powinno się je wymieniać co najmniej raz w roku albo co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Decydujące znaczenie mają tu jednak zalecenia producenta pojazdu. Do wymiany filtrów kabinowych nie są potrzebne specjalistyczne narzędzia, więc wprowadzenie tego produktu do asortymentu warsztatu nie wpływa na zwiększenie kosztów działalności.

Jakie są skutki zanieczyszczenia filtr kabiny?


Skutkiem nadmiernego zanieczyszczenia filtrów może być:

• utrata ładunku elektrostatycznego przez medium filtracyjne, a w konsekwencji przenikanie niepożądanych cząsteczek, oparów i gazów do wnętrza kabiny, czyli do układu oddechowego pasażerów;
• niedrożność układu HVAC (odpowiedzialnego za ogrzewanie, wentylację i klimatyzację), czego skutkiem jest niedostateczna wentylacja wnętrza pojazdu i problemy z usuwaniem wilgoci z szyb (są zaparowane);
• rozwój pleśni i bakterii na wypełnionym zanieczyszczeniami medium filtracyjnym, które powodują alergie i nieprzyjemne warunki podróżowania.

Filtry kabinowe DENSO odznaczają się bardzo wysoką skutecznością w zakresie wychwytywania i zatrzymywania gazów spalinowych, pyłków kwiatowych, cząsteczek kurzu oraz innych zanieczyszczeń. Prawidłowo eksploatowane nie powodują spadku ciśnienia powietrza, szkodliwego dla układów HVAC.

Włóknina stosowana w filtrach kabinowych DENSO składa się maksymalnie z pięciu odrębnych warstw, które zatrzymują prawie 100 procent szkodliwych zanieczyszczeń i drobin, nawet o wielkości 0,01 mikrometra. Wewnętrzna komora magazynująca pyt w filtrze wyróżnia się stosunkowo dużą pojemnością. Skuteczność filtrowania została zwiększona dzięki szczelnemu połączeniu filtra z obudową. Zarówno standardowe, jak i węglowe filtry kabinowe DENSO przeznaczone na rynek części zamiennych mają jakość oryginalnego wyposażenia. Program filtrów kabinowych obejmuje 312 pozycji katalogowych, zapewnia prawie 700 zastosowań i 80-procentowe pokrycie europejskiego parku pojazdów.

filtry kabinowe Denso