Części do samochodów e-autoparts.pl
zwrot Taxfree
ikona koszyka
Koszyk
jest pusty
części samochodowe » układ hamulcowy » hamulec postojowy
hamulec postojowy
wybierz markę samochodu:
hamulec postojowy do popularnych marek samochodów
hamulec postojowy do Alfa Romeo
hamulec postojowy do Audi
hamulec postojowy do Bmw
hamulec postojowy do Chrysler
hamulec postojowy do Citroën
hamulec postojowy do Dacia
hamulec postojowy do Daewoo
hamulec postojowy do Daihatsu
hamulec postojowy do Fiat
hamulec postojowy do Ford
hamulec postojowy do Honda
hamulec postojowy do Hyundai
hamulec postojowy do Isuzu
hamulec postojowy do Jaguar
hamulec postojowy do Jeep
hamulec postojowy do Kia
hamulec postojowy do Lancia
hamulec postojowy do Land Rover
hamulec postojowy do Mazda
hamulec postojowy do Mercedes-benz
hamulec postojowy do Mini
hamulec postojowy do Mitsubishi
hamulec postojowy do Nissan
hamulec postojowy do Opel
hamulec postojowy do Peugeot
hamulec postojowy do Porsche
hamulec postojowy do Renault
hamulec postojowy do Rover
hamulec postojowy do Saab
hamulec postojowy do Seat
hamulec postojowy do Skoda
hamulec postojowy do Ssangyong
hamulec postojowy do Subaru
hamulec postojowy do Suzuki
hamulec postojowy do Volvo
hamulec postojowy do Vw (volkswagen)

Hamulec postojowy w samochodzie


Hamulec postojowy to obowiązkowy element pojazdów, który musi być sprawny, aby przeszedł przegląd techniczny. Hamulec ręczny w większości samochodów poruszających się w Polsce jest aktywowany poprzez zaciągnięcie dźwigni, a w celu zwolnienia hamulca należy wcisnąć przycisk i opuścić dźwignię na dół. W nowych samochodach zastosowany jest przycisk spełniający rolę tej dźwigni. Zadaniem hamulca postojowego jest unieruchomienie samochodu, aby zapobiec stoczeniu podczas postoju samochodu.

Zaciągnąć "ręczny" można również przed zjechaniem lub wjechaniem na wzniesienie, jeśli należy się zatrzymać w celu upewnienia się o możliwości dalszej jazdy lub w celu ustąpienia pierwszeństwa. Hamulec ten jest również nazywany "awaryjnym", ponieważ w przypadku awarii hamulca zasadniczego możliwe jest zatrzymanie pojazdu, przez zaciągnięcie dźwigni. Często zdarza się zapomnieć o zwolnieniu hamulca ręcznego, ale samochód sam nas o tym poinformuje poprzez kontrolkę na desce rozdzielczej i w nowszych samochodach, dźwiękiem ostrzegawczym. W skład hamulca ręcznego wchodzą takie elementy jak: dźwignia, linki, cięgła oraz mechanizm hamulcowy.

Elementy te są umiejscowione w miejscach, w których mogą ulec uszkodzeniu mechanicznemu. Linki powinny być smarowane, aby układ był sprawny. Najczęstszym elementem ulegającym zniszczeniu są linki, co uniemożliwia poprawne działanie hamulca. Istnieje możliwość regulacji hamulca poprzez śrubę, która znajduje się w pobliżu dźwigni. Hamulec ręczny hamuje tylko kołami tylnej osi, co jest często stosowane w jeździe wyczynowej (pozwala to na wykonywanie "driftów" oraz sprawniejsze pokonywanie zakrętów przy dużej prędkości). Gdy samochód jest wyposażony w hamulce bębnowe, podczas zaciągania dźwigni zaciskane są szczęki hamulcowe, a w przypadku hamulców tarczowych, zaciskane są tłoczki, które unieruchamiają tarczę.

elementy powiązane:

linka hamulca ręczniego
szczęki hamulcowe

loga producentów części sklepu e-autoparts.pl