Klocki hamulcowe stanowią jeden z dwóch elementów układu tarczowego. Odpowiadają za zwalnianie i zatrzymywanie pojazdu poprzez dociśnięcie ich powierzchni do powierzchni tarczy hamulcowej. Powstające wówczas tarcie oraz opór materiałów powodują wyhamowanie prędkości obrotowej kół, aż do całkowitego zatrzymania pojazdu. Za dociskanie klocków odpowiada specjalny mechanizm hydrauliczny uruchamiany przez naciśnięcie pedału hamulca.
W typowym hamulcu tarczowym klocki hamulcowe są zamontowane na stałe w nieruchomym zacisku. Nie są jednak całkiem pozbawione możliwości zmiany pozycji, gdyż mogą się przemieszczać w jednej płaszczyźnie – w kierunku tarczy i z powrotem. Po wciśnięciu pedału hamulca następuje uruchomienie pompy hydraulicznej, która tłoczy płyn hamulcowy do tłoczka. Dociska on klocki do tarczy powodując hamowanie pojazdu.
Nietrudno sobie wyobrazić, jakim obciążeniom muszą sprostać klocki hamulcowe, aby zatrzymać rozpędzony samochód. Z tego powodu charakteryzują się one wielowarstwową budową oraz są wykonywane z wytrzymałych materiałów. Podstawę klocka stanowi płytka nośna, na której znajduje się specjalna warstwa tłumiąca drgania. Jest ona również odpowiedzialna za ochronę zacisków przed nagrzaniem podczas hamowania. Warstwę zewnętrzną tworzy materiał cierny. Jego skład jest indywidualnie opracowywany przez producenta, decyduje o jakości oraz cenie klocków.
Klocki hamulcowe są częściami samochodowymi, które ulegają intensywnemu zużywaniu się podczas eksploatacji. Dlatego producenci samochodów zalecają ich wymianę – dwukrotnie częściej niż tarcz, czyli co 30-45 tys. km. Częstotliwość wymiany jest uzależniona od stylu jazdy i rodzaju przemierzanych tras. W ofercie mamy różne modele klocków przeznaczone do wielu marek samochodów, a produkowane przez sprawdzone i cenione na rynku firmy. A asortymencie mamy klocki hamulcowe firm Japanparts, Kamoka, Brembo, TRW, A.B.S., Textar, Meyle, Hella, LPR, ATE oraz kilku innych.
należy do firmy Continental Teves, jednego z największych na świecie dostawców dla przemysłu samochodowego. Historia firmy sięga roku 1906 kiedy to Alfred teves uprzednio zatrudniony w przedsiębiorstwie produkującym rowery, zakłada własną firmę działającą na niwie sprzedaży samochodów. Już kilka dni potem Teves wystawia swoje stoisko na targach IAA we Frankfurcie. Kilka lat później, w roku 1909 zakłada firmę Mitteldeutsche Kühlerfabrik w której produkowane są chłodnice samochodowe. Jego partnerem businesowym jest inzynier Matthäus Braun. Firma staje się dostawcą do producentów aut, takich jak Wanderer, Hansa i znany do dzisiaj Audi. Po dwóch latach firma przekształca sie w Alfred Teves Maschinen- und Armaturenfabrik a po zakończeniu wojny, gdy spada zapotrzebowanie na produkcję dla wojska, przedsiębiorstwo Alfred Teves Maschinen und Armaturenfabrik staje się dobrze znanym producentem układów hamulcowych i pierścieni tłokowych.
Niebawem logo firmy przyjmuje znane nam do dzisiaj oznaczenie ATE i niebieską kolorystykę opakowań. Nastęuje szybki rozwój firmy, która staje się cenionym dostawcą hydraulicznych systemów hamulcowych a jej inowacyjność sprawia, że produkowane podzespoły cechuje wysoka jakość i niezawodność. Ate jest także dostawcą układów hamulcowych do samochodów sportowych Daimler-Benz i Auto-Union.
Nowym wynalazkiem ATE stosowanym do czasów teraźniejszych jest wynaleziona w roku 1937 podwójna pompa hamulcowa.
Pierwsze tarcze hamulcowe na licencji Dunlop, ATE rozpoczyna produkować w roku 1960 w fabryce we Frankfurcie, w dwa lata po tym jak uruchomiono seryjną produkcje tarcz. Również dwa lata wcześniej jej innowacyjnym wynalazkiem jest wprowadzenie ujemnego promienia zataczania w zawieszeniu samochodu, co poprawia stabilność samochodu w trakcie hamowania.
Akumulatory EFB
22-11-2019
Czyste powietrze dzięki filtrowi kabinowemu FreciousPlus
12-11-2019
Amortyzatory Monroe® OESpectrum®
30-10-2019
Bicie tarczy hamulcowej - przyczyny i diagnostyka
22-11-2016
Linia sprzęgieł Valeo Classic
28-09-2016
Auto-Starter w ofercie e-autoparts.pl!
14-12-2015
Promocja Zimmermann !
tarcze hamulcowe
klocki hamulcowe
bębny hamulcowe
26-11-2015
VFM - nowa linia tłumików Bosal
21-02-2014
Wysokiej jakości termostaty samochodowe Gates
25-11-2013
Metalowe uszczelki pod głowicę Metaloflex® Erling
23-09-2013