Części do samochodów e-autoparts.pl
ikona koszyka
Koszyk
jest pusty
logowanie
Zaloguj się
Sklep » Nowości motoryzacyjne » Jak dobrać żarówki ksenonowe?

Jak dobrać palniki ksenonowe

Dobór żarówki ksenonowej nie jest wcale tak trudny jak się mogło by wydawać. Podstawową kwestią jest to jaki tym żarówki możemy założyć do swojego auta oraz jaką barwę światła ma emitować.

Żarówki ksenonowe zużywają się podobnie jak żarówki halogenowe, choć nieco rzadziej. Typowy palnik ksenonowy osiąga żywotność ok. 3 tys. godzin, a do wyjątków nie należy nawet kilkukrotnie dłuższy czas pracy od żarówki halogenowej, która maksymalnie może pracować kilkaset godzin. Palniki ksenonowe występują w dwóch podstawowych typach: ze zintegrowanym zapłonnikiem mieszącym się w metalowej puszce, lub bez niego. Porównując dwa różne typy palników ksenonowych z zapłonnikiem albo np. pięć różnych typów palników bez zapłonnika, mogą się wydać identyczne. Jednak nie są one zamienne, gdyż mają różne parametry, którym najważniejsze jest napięcie zasilania. Cokoły tych palników mają też różne wytłoczki które uniemożliwiają pomyłki przy montażu. Na cokole każdego palnika jest opisany jego typ.

Najbardziej typowe palniki ksenonowe D1S i D1R zasilane są napięciem 85 V i mają 35 W mocy. D1R stosowany jest do reflektorów bez soczewki (ma przesłonkę na bańce), natomiast D1S przeznaczony jest do reflektorów soczewkowych. Jak widać, oznaczenie S informuje o zastosowaniu do reflektorów soczewkowych, oznaczenie R - do reflektorów bez soczewki. Oba typy D1S i D1R mają zintegrowany zapłonnik. Inny rodzajem są żarówki D2S i D2R, które mają takie same parametry jak poprzednio opisywane, ale nie mają zintegrowanych zapłonników.

żarnik ksenonowy D1S

Palniki D3S i D3R wyglądają podobnie jak D1S i D1R, ale ale napięcie pracy mają obniżone jest do 42 V. Podobnie jest z D4S i D4R, które wyglądają jak bezzapłonnikowe D2S i D2R ale także mają obniżone napięcie zasilania do 42 V. Ostatnio pojawiły się żarówki D8S, które mają obniżoną do 25 W moc. Ich strumień świetlny ma ok. 2 tys. lumenów, czyli niemal o 30% mniej niż tradycyjne żarówki D2S. Dzięki obniżeniu mocy i samochód wyposażony w takie żarówki nie musi mieć spryskiwaczy reflektorów oraz automatycznego ustawiania wysokości świateł (samo-poziomowania).

Innym czynnikiem charakteryzującego żarniki ksenonowe jest barwa światła wyrażona w Kelvinach 'K'. Działa tu zasada - im wyższa temperatura, tym światło ma jaśniejszą barwę, przechodzącą w kolor niebieski.