Materiał | EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk) |
Kolor | czarny |
Długość przewodu elastycznego [mm] | 450 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 39 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 35 |
nr EAN | 5414465132445 |
Materiał | EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk) |
Kolor | czarny |
Długość przewodu elastycznego [mm] | 295 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 35 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 30 |
nr EAN | 5400608122787 |
Materiał | EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk) |
Kolor | czarny |
Długość przewodu elastycznego [mm] | 470 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 38 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 31 |
nr EAN | 5400608122855 |
Masa [g] | 353 |
Strona zabudowy | góra |
nr EAN | 8033989174662 |
Masa [g] | 174 |
Strona zabudowy | góra |
nr EAN | 8033989174754 |
Strona zabudowy | na dole |
Masa [g] | 364 |
nr EAN | 8033989174785 |
Masa [g] | 156 |
nr EAN | 8033989236100 |
Masa [g] | 288 |
Strona zabudowy | na dole |
nr EAN | 8033989428369 |
Przewód układu chłodzącego | od silnika do termostatu |
dla numeru OE | 1307HZ |
nr EAN | 3660872354372 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej do silnika |
Strona zabudowy | wlot |
dla numeru OE | 1307NR |
nr EAN | 3660872376107 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej do wymiennika ciepła |
dla numeru OE | 6464NV |
nr EAN | 3660872353788 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej chłodnicy silnika |
Strona zabudowy | góra |
dla numeru OE | 1343X2 |
nr EAN | 3660872355140 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej chłodnicy silnika |
Strona zabudowy | góra |
dla numeru OE | 1343Z3 |
nr EAN | 3660872355195 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej chłodnicy silnika |
Strona zabudowy | na dole |
dla numeru OE | 1351Y7 |
nr EAN | 3660872355669 |
Przewód układu chłodzącego | od zbiornika wyrównawczego do chłodnicy silnika |
dla numeru OE | 1307SY |
nr EAN | 3660872417442 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej do wymiennika ciepła |
dla numeru OE | 1307NN |
nr EAN | 3660872417435 |
Strona zabudowy | na dole |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej chłodnicy silnika |
dla numeru OE | 1343Z3 |
Strona zabudowy | góra |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej chłodnicy silnika |
Układ chłodzenia cieczą jest jednym z najważniejszych układów w samochodach i nie tylko. W starszych silnikach można było spotkać układ chłodzenia powietrzem, w silnikach tego typu głowice miały charakterystyczne żeberka, których zadaniem jest chłodzenie. Do dziś można spotkać takie układy w piłach łańcuchowych, motocyklach itp. Układ chłodzenia cieczą jest stosowany w silnikach o zapłonie samoczynnym i iskrowym. Celem zastosowania układu chłodzenia cieczą jest utrzymanie silnika w optymalnej temperaturze (optymalna temperatura pracy silnika to 90 stopni Celsjusza). Układ chłodzenia cieczą składa się z: chłodnicy, wentylatora, termostatu, przewodów, czujnika temperatury, nagrzewnicy, pompy wody i zbiornika wyrównawczego.
Poziom płynu chłodzącego powinien wynosić między minimum a maksimum. W przypadku uszkodzenia lub zatkania układu silnik może ulec przegrzaniu, gdy jego temperatura osiągnie około 120-130 stopni Celsjusza. W najgorszym wypadku może dojść do zatarcia silnika. Kolejnym skutkiem niesprawnego układu chłodzenia może być niedogrzanie silnika, co powoduje między innymi wzrost spalania, słabe działanie ogrzewania i szybsze zużywanie elementów silnika. Często może dochodzić do zatkania, lub uszkodzenia przewodów układu. Zadaniem przewodów układu chłodzenia jest rozprowadzanie cieczy chłodzącej po całym układzie. Są one łatwe w montażu, ponieważ są zabezpieczone jedynie przez opaski zaciskowe.
Przewody chłodnicze powinny być wykonane z wytrzymałego materiału. Najczęściej stosowane są przewody gumowe i silikonowe. Przewody gumowe mogą być uszkodzone przez wysoką temperaturę, działanie promieni słonecznych i gryzonie, dlatego co kilka lat powinny zostać wymienione. Silikonowe przewody (tzw. sztywne) są dużo bardziej odporne na temperaturę, przez co ich okres eksploatacji jest dłuższy, niż w przypadku gumowych.
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025