


| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Średnica [mm] | 14 |
| Długość 1 [mm] | 268 |
| Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 172 |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
| Parametr | MB |
| Ciężar [kg] | 2,88 |
| Średnica 1 [mm] | 9,4 |
| Średnica 2 [mm] | 15,4 |
| Średnica 3 [mm] | 9,4 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 150 |
| Długość [mm] | 254 |
| nr EAN | 4909500550588 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| Parametr | E |
| Ciężar [kg] | 2,06 |
| Grubość 1 [mm] | 15 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 147 |
| Długość [mm] | 227 |
| nr EAN | 4909500763704 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Parametr | AC |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| Ciężar [kg] | 2,45 |
| Grubość 1 [mm] | 13 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 171 |
| Długość [mm] | 380 |
| nr EAN | 4909500553749 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| Parametr | E |
| Ciężar [kg] | 2,65 |
| Grubość 1 [mm] | 14 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 143 |
| Długość [mm] | 240 |
| nr EAN | 4909500763681 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| nr EAN | 7394410012917 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| Wersja wzmocniona | |
| nr EAN | 7394410089520 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
| nr EAN | 7394410132219 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| nr EAN | 5900427365155 |


| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Zamiana tylko w parach | |
| Wysokość [mm] | 370 |
| Grubość [mm] | 12,9 |
| Wymagana ilość | 2 |
| Materiał | Stal sprężynowa |
| nr EAN | 4040074418161 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Zamiana tylko w parach | |
| Projekt resora | miniblok |
| Wymagana ilość | 2 |
| Materiał | Stal sprężynowa |
| nr EAN | 4040074037607 |

| Długość [mm] | 249 |
| Ciężar [kg] | 2,800 |
| Projekt resora | miniblok |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
| średnica zewnętrzna [mm] | 143 |
| Długość opakowania [cm] | 40,6 |
| Szerokość opakowania [cm] | 16,7 |
| Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
| Numer taryfy celnej | 73202089 |
| Średnica drutu [mm] | 15,6 |
| nr EAN | 5412096278204 |

| Długość [mm] | 240 |
| Ciężar [kg] | 1,941 |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
| średnica zewnętrzna [mm] | 143 |
| Liczba zwojów | 5,1 |
| Długość opakowania [cm] | 40,6 |
| Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
| Wysokość opakowania [cm] | 16,7 |
| Numer taryfy celnej | 73202089 |
| Średnica drutu [mm] | 14,00 |
| nr EAN | 5412096533761 |

| Parametr | AC |
| średnica zewnętrzna [mm] | 172 |
| Średnica [mm] | 12,9 |
| Długość [mm] | 371 |
| nr EAN | 4013872344611 |

| Ilość na oś | 4 |
| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Strona zabudowy | góra |
| Strona zabudowy | na dole |
| nr EAN | 5908229934234 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.

Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy

Zestawy naprawcze przekładni kierowniczych
29-09-2025

Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025

Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025

Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025

Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025