
| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258790387 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| Długość [mm] | 341 |
| Parametr | E |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| średnica zewnętrzna [mm] | 116 |
| Grubość 1 [mm] | 12,3 |
| nr EAN | 4260471911311 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Parametr | E |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| Ciężar [kg] | 2,27 |
| Grubość 1 [mm] | 13 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 139 |
| Długość [mm] | 305 |
| nr EAN | 4909500721407 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
| nr EAN | 7394410093305 |

| Długość [mm] | 310 |
| Ciężar [kg] | 2,100 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 99 |
| Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 65 |
| Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 77 |
| Liczba zwojów | 8,7 |
| Długość opakowania [cm] | 41,5 |
| Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
| Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
| Numer taryfy celnej | 73202089 |
| Średnica drutu [mm] | 11,3 |
| nr EAN | 5412096339431 |

| Parametr | AA |
| średnica zewnętrzna [mm] | 108 |
| Długość [mm] | 406 |
| Średnica [mm] | 11,5 |
| nr EAN | 4013872471409 |

| Parametr | AA |
| średnica zewnętrzna [mm] | 170 |
| Średnica [mm] | 12,55 |
| Długość [mm] | 450 |
| nr EAN | 4013872692255 |


| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258566012 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258567675 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258567255 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258567019 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258566319 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258566296 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258572839 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258573096 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258625924 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258625979 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258610319 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258610425 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258610449 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258610456 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258629809 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258657475 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258632281 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258664367 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258671006 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258664176 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258656454 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258672768 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684204 |

| dla numeru OE | A 204 321 05 04 |
| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684358 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684624 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258690601 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258684723 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684747 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684754 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258684761 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684792 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684808 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684815 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258684839 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258684846 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258684884 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258684907 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684921 |

| Strona zabudowy | Oś przednia |
| nr EAN | 4025258684945 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258684976 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258685010 |

| Strona zabudowy | Oś tylna |
| nr EAN | 4025258685034 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.

Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy

Zestawy naprawcze przekładni kierowniczych
29-09-2025

Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025

Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025

Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025

Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025