Jednostka | szt. |
Lokalizacja w aucie | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna zwojowa |
Zamiana tylko w parach | |
Sprawdź numer OE | |
Średnica drutu [mm] | 13,5 |
Długość [mm] | 512 |
Liczba zwojów | 10,5 |
Lokalizacja w aucie | z przodu |
EAN | 4050278083614 |
Stan | Fabrycznie nowy |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Parametr | AA | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa | |
Ciężar [kg] | 8,68 | |
Grubość 1 [mm] | 18 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 186 | |
Długość [mm] | 425 | |
nr EAN | 4909500582923 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem standardowym | |
Parametr | AA | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa | |
Ciężar [kg] | 8,05 | |
Grubość 1 [mm] | 17 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 181 | |
Długość [mm] | 460 | |
nr EAN | 4909500549780 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem standardowym | |
Parametr | AA | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa | |
Ciężar [kg] | 5,09 | |
Grubość 1 [mm] | 16 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 178 | |
Długość [mm] | 485 | |
nr EAN | 4909500552025 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Parametr | AAG | |
Długość [mm] | 447 | |
Średnica 1 [mm] | 11,5 | |
Średnica 3 [mm] | 11,5 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 170 | |
Średnica 2 [mm] | 18 | |
nr EAN | 5903766330983 |
Długość [mm] | 511 | |
Ciężar [kg] | 5,100 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 137 | |
Liczba zwojów | 10,5 | |
Długość opakowania [cm] | 56,5 | |
Szerokość opakowania [cm] | 18 | |
Wysokość opakowania [cm] | 18 | |
Numer taryfy celnej | 73202089 | |
Średnica drutu [mm] | 13,7 | |
nr EAN | 5412096197345 |
Długość [mm] | 450 | |
Ciężar [kg] | 5,700 | |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 171 | |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 171 | |
Liczba zwojów | 7,5 | |
Długość opakowania [cm] | 55,7 | |
Szerokość opakowania [cm] | 17,9 | |
Wysokość opakowania [cm] | 18 | |
Numer taryfy celnej | 73202089 | |
Średnica drutu [mm] | 17,7 | |
nr EAN | 5412096196522 |
Długość [mm] | 438 | |
Ciężar [kg] | 6,600 | |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 148 | |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 148 | |
Liczba zwojów | 7,6 | |
Długość opakowania [cm] | 57,3 | |
Szerokość opakowania [cm] | 20,4 | |
Wysokość opakowania [cm] | 20,4 | |
Numer taryfy celnej | 73202089 | |
Średnica drutu [mm] | 18,4 | |
nr EAN | 5412096241901 |
Parametr | AA | |
Średnica 2 [mm] | 18,3 | |
Średnica 1 [mm] | 12,75 | |
Średnica 3 [mm] | 12,7 | |
Długość [mm] | 430 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 185 | |
nr EAN | 4013872490899 |
Parametr | AA | |
średnica zewnętrzna [mm] | 138 | |
Średnica [mm] | 13,7 | |
Długość [mm] | 511 | |
nr EAN | 4013872377930 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025
Objawy uszkodzenia czujnika wału korbowego
31-03-2025
Klimatyzacja i czynniki chłodnicze
23-03-2025
Ile trzeba zapłacić za wymianę tarcz i kloców hamulcowych.
14-03-2025
Ile kosztuje wymiana rozrządu?
07-03-2025
Kiedy należy wymieniać świece żarowe i zapłonowe?
04-03-2025
Dlaczego warto inwestować w wysokiej jakości klocki i tarcze hamulcowe przed sezonem letni
19-03-2024
Wycieraczki szyb Negotti
11-03-2024