Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 4025258566432 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 4025258566418 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 284 |
Średnica 1 [mm] | 9,8 |
Średnica 2 [mm] | 19,3 |
Parametr | MB |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 160 |
nr EAN | 4260426622651 |
Długość [mm] | 241 |
średnica zewnętrzna [mm] | 153,0 |
Liczba zwojów | 5,2 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Ciężar [kg] | 3,77 |
Zamiana tylko w parach | |
nr EAN | 4054224047408 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Średnica [mm] | 18 |
Długość 1 [mm] | 240 |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 157 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Parametr | MB |
Ciężar [kg] | 4,11 |
Średnica 1 [mm] | 9,8 |
Średnica 2 [mm] | 19,3 |
Średnica 3 [mm] | 9,8 |
średnica zewnętrzna [mm] | 160 |
Długość [mm] | 284 |
nr EAN | 4909500550700 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Parametr | MB |
Ciężar [kg] | 5,11 |
Średnica 1 [mm] | 10,5 |
Średnica 2 [mm] | 21 |
Średnica 3 [mm] | 10,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 160 |
Długość [mm] | 272 |
nr EAN | 4909500550724 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 3,83 |
Grubość 1 [mm] | 18 |
średnica zewnętrzna [mm] | 156 |
Długość [mm] | 235 |
nr EAN | 4909500728703 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 3,73 |
Grubość 1 [mm] | 18 |
średnica zewnętrzna [mm] | 153 |
Długość [mm] | 240 |
nr EAN | 4909500728680 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410011965 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Wersja wzmocniona | |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Oznaczenie koloru | czerwony |
Oznaczenie koloru | brązowy |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410100935 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410011965 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Wersja wzmocniona | |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Oznaczenie koloru | czerwony |
Oznaczenie koloru | brązowy |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410100935 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410132882 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Wersja wzmocniona | |
Obciążenie osi tylnej do [kg] | 1490 |
nr EAN | 5900427370692 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | góra |
nr EAN | 5901655203042 |
Lokalizacja w aucie | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna zwojowa |
Wersja wzmocniona | |
Obciążenie osi tylnej do [kg] | 1490 |
EAN | 5901655216974 |
Stan | Fabrycznie nowy |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 5907558542813 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 5907558542820 |
Długość [mm] | 240 |
Ciężar [kg] | 3,910 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 153 |
Liczba zwojów | 5,3 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,7 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 18,00 |
nr EAN | 5412096286889 |
Długość [mm] | 235 |
Ciężar [kg] | 4,030 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 156 |
Liczba zwojów | 5,4 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,7 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 18,00 |
nr EAN | 5412096533822 |
Parametr | D |
Średnica 2 [mm] | 19,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 160 |
Średnica 1 [mm] | 10 |
Średnica 3 [mm] | 10 |
Długość [mm] | 256 |
nr EAN | 4013872343706 |
Parametr | D |
średnica zewnętrzna [mm] | 160 |
Długość [mm] | 256 |
Średnica 1 [mm] | 10,5 |
Średnica 2 [mm] | 21 |
Średnica 3 [mm] | 10,5 |
nr EAN | 4013872343744 |
Parametr | D |
Długość [mm] | 242 |
średnica zewnętrzna [mm] | 160 |
Średnica 1 [mm] | 10,4 |
Średnica 2 [mm] | 20,5 |
Średnica 3 [mm] | 10,4 |
nr EAN | 4013872343751 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025