Strona zabudowy | Oś przednia |
Długość [mm] | 352 |
Parametr | AC |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 158 |
Grubość 1 [mm] | 13 |
nr EAN | 4260646550352 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 358 |
Parametr | AA |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 111 |
Grubość 1 [mm] | 11,8 |
nr EAN | 4260471911151 |
Długość [mm] | 358 |
średnica zewnętrzna [mm] | 111,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 12,0 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Ciężar [kg] | 1,99 |
Zamiana tylko w parach | |
nr EAN | 4027816468752 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Średnica [mm] | 13,5 |
Długość 1 [mm] | 355 |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 158 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Średnica [mm] | 12,25 |
Długość 1 [mm] | 418 |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 151 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Średnica [mm] | 11,75 |
Długość 1 [mm] | 357 |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 110 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | AA |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 1,99 |
Grubość 1 [mm] | 11,8 |
średnica zewnętrzna [mm] | 111 |
Długość [mm] | 358 |
nr EAN | 4909500806265 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | AC |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,32 |
Grubość 1 [mm] | 13 |
średnica zewnętrzna [mm] | 158 |
Długość [mm] | 352 |
nr EAN | 4909500807484 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410092704 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410092278 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Numer seryjny | 4022024 |
nr EAN | 5901159224444 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Numer seryjny | 4032044 |
nr EAN | 5901159224543 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 3900427367531 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | góra |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
Długość [mm] | 355 |
średnica zewnętrzna [mm] | 158 |
Średnica drutu [mm] | 13,5 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Zamiana tylko w parach | |
Wymagana ilość | 2 |
Materiał | Stal sprężynowa |
nr EAN | 4040074040751 |
Długość [mm] | 360 |
Ciężar [kg] | 2,600 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 82 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 130 |
Liczba zwojów | 5,3 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,7 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 13,1 |
nr EAN | 5412096273872 |
Długość [mm] | 364 |
Ciężar [kg] | 2,200 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 108 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 108 |
Liczba zwojów | 7,7 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,7 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 11,8 |
nr EAN | 5412096273889 |
Długość [mm] | 357 |
Ciężar [kg] | 2,390 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 110 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 11,75 |
nr EAN | 5412096734069 |
Parametr | AC |
Średnica [mm] | 13,5 |
Długość [mm] | 355 |
średnica zewnętrzna [mm] | 158 |
nr EAN | 4013872478590 |
Parametr | AA |
średnica zewnętrzna [mm] | 109 |
Długość [mm] | 363 |
Średnica [mm] | 11,75 |
nr EAN | 4013872476602 |
Ilość na oś | 2 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
nr EAN | 5908229982235 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Zestawy naprawcze przekładni kierowniczych
29-09-2025
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025