Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 4025258787165 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 4025258790431 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Strona zabudowy | góra |
Ciężar [kg] | 0,315 |
nr EAN | 4027816386261 |
Długość [mm] | 366 |
średnica zewnętrzna [mm] | 114,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 11,0 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Ciężar [kg] | 1,860 |
dla numeru OE | 8D9 511 115 A |
Zamiana tylko w parach | |
nr EAN | 4027816469100 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Średnica [mm] | 10,9 |
Długość 1 [mm] | 380 |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 109 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,27 |
Grubość 1 [mm] | 13 |
średnica zewnętrzna [mm] | 131 |
Długość [mm] | 358 |
nr EAN | 4909500554449 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 1,704 |
Grubość 1 [mm] | 10,8 |
średnica zewnętrzna [mm] | 111 |
Długość [mm] | 395 |
nr EAN | 4909500762943 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 1,86 |
Grubość 1 [mm] | 11,3 |
średnica zewnętrzna [mm] | 114 |
Długość [mm] | 366 |
nr EAN | 4909500596760 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 4909500624227 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410034162 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410011484 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410034162 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 5900427364714 |
Masa [g] | 333 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 5901655194319 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Strona zabudowy | góra |
Ciężar [kg] | 0,315 |
nr EAN | 5902659713599 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Długość [mm] | 358 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 131 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 395 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 111 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 366 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 114 |
Długość [mm] | 350 |
Ciężar [kg] | 2,900 |
średnica zewnętrzna [mm] | 134 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 67 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 67 |
Liczba zwojów | 6,5 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,7 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 14,1 |
nr EAN | 5412096278051 |
Długość [mm] | 383 |
Ciężar [kg] | 2,100 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 56 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 112 |
Liczba zwojów | 8 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,7 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 11,3 |
nr EAN | 5412096241918 |
Długość [mm] | 395 |
Ciężar [kg] | 1,900 |
średnica zewnętrzna [mm] | 110 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 53 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 91 |
Liczba zwojów | 7,9 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 10,8 |
nr EAN | 5412096468773 |
Długość [mm] | 355 |
Ciężar [kg] | 2,700 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 133 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 13,25 |
nr EAN | 5412096532764 |
Masa [g] | 334 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 8033989137704 |
Parametr | E |
Długość [mm] | 363 |
średnica zewnętrzna [mm] | 134 |
Średnica [mm] | 13 |
nr EAN | 4013872347063 |
Parametr | E |
średnica zewnętrzna [mm] | 133 |
Średnica [mm] | 13,25 |
Długość [mm] | 360 |
nr EAN | 4013872344260 |
Parametr | AC |
Długość [mm] | 387 |
średnica zewnętrzna [mm] | 111 |
Średnica [mm] | 10,5 |
nr EAN | 4013872185948 |
Strona zabudowy | oś przednia, z lewej |
Strona zabudowy | oś przednia, z prawej |
Strona zabudowy | góra |
Materiał | blacha stalowa |
Ilość na oś | 2 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Zestawy naprawcze przekładni kierowniczych
29-09-2025
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025