Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 4025258632090 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 4025258632106 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 4025258632083 |
nr EAN | 4260603175130 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 296 |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 142 |
Grubość 1 [mm] | 11,8 |
nr EAN | 4260471911199 |
Długość [mm] | 298 |
średnica zewnętrzna [mm] | 143,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 12,0 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Ciężar [kg] | 1,9 |
Zamiana tylko w parach | |
nr EAN | 4027816468684 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 288 |
średnica zewnętrzna [mm] | 147 |
Średnica 1 [mm] | 8 |
Średnica 2 [mm] | 12 |
Średnica 3 [mm] | 8 |
nr EAN | 8052553426563 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Średnica [mm] | 12,5 |
Długość 1 [mm] | 370 |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 147 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Średnica [mm] | 11,75 |
Długość 1 [mm] | 296 |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 142 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,17 |
Grubość 1 [mm] | 12,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 151 |
Długość [mm] | 371 |
nr EAN | 4909500616246 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 1,84 |
Grubość 1 [mm] | 11,8 |
średnica zewnętrzna [mm] | 142 |
Długość [mm] | 296 |
nr EAN | 4909500764220 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Parametr | MB |
Ciężar [kg] | 1,85 |
Średnica 1 [mm] | 8,6 |
Średnica 2 [mm] | 12,4 |
Średnica 3 [mm] | 8,6 |
średnica zewnętrzna [mm] | 147 |
Długość [mm] | 288 |
nr EAN | 4909500623404 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410093558 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410105138 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410093381 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
nr EAN | 7394410132868 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Numer seryjny | 4031511 |
nr EAN | 5901159225175 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Numer seryjny | K4061521 |
nr EAN | 5901159233729 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410093558 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
nr EAN | 7394410105237 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410105138 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
nr EAN | 7394410105268 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem sportowym |
nr EAN | 7394410132868 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
nr EAN | 7394410132615 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 5900427372054 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
Strona zabudowy | góra |
nr EAN | 5900427313675 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 5901619504673 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | D |
Długość [mm] | 310 |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 |
Średnica 1 [mm] | 8,3 |
Średnica 2 [mm] | 12,5 |
Średnica 3 [mm] | 8,3 |
nr EAN | 5903766341071 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Ciężar [kg] | 2,300 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,5 |
nr EAN | 5412096281181 |
Długość [mm] | 288 |
Ciężar [kg] | 2,500 |
Projekt resora | miniblok |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 46 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 46 |
Liczba zwojów | 7,7 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,7 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,4 |
nr EAN | 5412096241963 |
Długość [mm] | 315 |
Ciężar [kg] | 2,300 |
Projekt resora | miniblok |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 46 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 46 |
Liczba zwojów | 8,3 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,7 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Średnica drutu od [mm] | 9 |
Średnica drutu do [mm] | 12,5 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
nr EAN | 5412096241970 |
Długość [mm] | 296 |
Ciężar [kg] | 1,900 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 142 |
Liczba zwojów | 6,5 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,7 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 11,75 |
nr EAN | 5412096534027 |
Długość [mm] | 375 |
Ciężar [kg] | 2,330 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,25 |
nr EAN | 5412096533228 |
Długość [mm] | 285 |
Ciężar [kg] | 2,020 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 143 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 11,25 |
nr EAN | 5412096537547 |
Parametr | CC-SL |
Długość [mm] | 373 |
średnica zewnętrzna [mm] | 145 |
Średnica [mm] | 12,25 |
nr EAN | 4013872477524 |
Parametr | D |
Długość [mm] | 292 |
średnica zewnętrzna [mm] | 145 |
Średnica 1 [mm] | 8,5 |
Średnica 2 [mm] | 12,2 |
Średnica 3 [mm] | 8,95 |
nr EAN | 4013872696109 |
Parametr | D |
Długość [mm] | 310 |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 |
Średnica 1 [mm] | 8,3 |
Średnica 2 [mm] | 12,5 |
Średnica 3 [mm] | 8,3 |
nr EAN | 4013872696093 |
Parametr | CC-SL |
Długość [mm] | 338 |
średnica zewnętrzna [mm] | 142 |
Średnica [mm] | 12,85 |
nr EAN | 4013872691524 |
Ilość na oś | 2 |
Wysokość [mm] | 37 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 5908229920275 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Zestawy naprawcze przekładni kierowniczych
29-09-2025
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025