dla numeru OE | 7E0 511 115 G |
dla numeru OE | 7H0 511 115 AJ |
dla numeru OE | 7H0 511 115 E |
dla numeru OE | 7H0 511 115 F |
dla numeru OE | 7J0 511 115 B |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 4025258801748 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 4025258741587 |
Materiał | Guma / metal |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Ciężar [kg] | 0,67 |
nr EAN | 4054224031926 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 6,56 |
Grubość 1 [mm] | 20 |
średnica zewnętrzna [mm] | 167 |
Długość [mm] | 245 |
nr EAN | 4909500763940 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 6,93 |
Grubość 1 [mm] | 22 |
średnica zewnętrzna [mm] | 167 |
Długość [mm] | 245 |
nr EAN | 4909500811788 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Podwozie | dla pojazdów bez wzmocnionego zawieszenia |
nr EAN | 7394410089094 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410089100 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Podwozie | dla pojazdów bez wzmocnionego zawieszenia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410100942 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410132936 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Wersja wzmocniona | |
nr EAN | 7394410100959 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Podwozie | dla pojazdów bez wzmocnionego zawieszenia |
nr EAN | 7394410089094 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410089100 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Podwozie | dla pojazdów bez wzmocnionego zawieszenia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410100942 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Wersja wzmocniona | |
nr EAN | 7394410100959 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Podwozie | dla pojazdów bez wzmocnionego zawieszenia |
nr EAN | 7394410132899 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 7394410132936 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
Podwozie | dla pojazdów bez wzmocnionego zawieszenia |
nr EAN | 5901619501665 |
Strona zabudowy | góra |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025