średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
Minimalna grubość [mm] | 16 |
Wysokość [mm] | 77 |
Felga, ilość otworów | 5 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 150 |
Powierzchnia | pokryty |
Ciężar [kg] | 7,8 |
nr EAN | 8717109583816 |
Powierzchnia | pokryty |
średnica zewnętrzna [mm] | 340 |
Wysokość [mm] | 83,3 |
Ilość otworów | 5 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
Moment dokręcenia [Nm] | 112 |
Minimalna grubość [mm] | 29 |
nr EAN | 8020584031797 |
średnica zewnętrzna [mm] | 340 |
Wysokość [mm] | 83,3 |
Ilość otworów | 5 |
Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
Moment dokręcenia [Nm] | 112 |
Minimalna grubość [mm] | 29,8 |
Powierzchnia | pokryty |
nr EAN | 8020584217757 |
Powierzchnia | pokryty |
Minimalna grubość [mm] | 16 |
średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Wysokość [mm] | 76,3 |
Ilość otworów | 5 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
nr EAN | 8020584312452 |
Powierzchnia | pokryty |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany |
Wysokość [mm] | 76,3 |
średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany |
Ilość otworów | 5 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Minimalna grubość [mm] | 16,5 |
nr EAN | 8020584312483 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
Przetwarzanie | nieobrabiany |
średnica zewnętrzna [mm] | 340 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
Minimalna grubość [mm] | 29 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Głębokość [mm] | 83 |
nr EAN | 5012759435014 |
Wysokość [mm] | 83 |
Ciężar [kg] | 11,05 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
Minimalna grubość [mm] | 29 |
średnica zewnętrzna [mm] | 340 |
Ilość otworów | 5 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 150 |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez dodatków |
Powierzchnia | pokryty |
Rodzaj połączenia | Pudełko |
Jednostka ilości | Sztuka |
Otwór Ø 2 [mm] | 16,6 |
Liczba otworów do mocowania | 2 |
Długość opakowania [cm] | 37,5 |
Szerokość opakowania [cm] | 37,5 |
Wysokość opakowania [cm] | 10 |
nr EAN | 4044197984909 |
Wysokość [mm] | 77 |
Ciężar [kg] | 15,93 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
Minimalna grubość [mm] | 16 |
średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Ilość otworów | 5 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Moment dokręcenia [Nm] | 112 |
Powierzchnia | pokryty |
Jednostka ilości | Sztuka |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez śrub |
Długość opakowania [cm] | 34,5 |
Szerokość opakowania [cm] | 34,5 |
Wysokość opakowania [cm] | 9,7 |
nr EAN | 4044197972784 |
średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie |
Minimalna grubość [mm] | 16 |
Wysokość [mm] | 76,3 |
Wzór otworów/Ilość otworów | 05/13 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 150 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Ciężar [kg] | 7,9 |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez piasty koła |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez sworznia mocującego koła |
Powierzchnia | pokryty |
Techniczny numer informacyjny | 54985PRO |
nr EAN | 4082300380996 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 150,0 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
Minimalna grubość [mm] | 16 |
Ilość otworów | 5 |
Wysokość [mm] | 76,3 |
Wymiar gwintu | 16,6 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Powierzchnia | lakierowany |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany |
nr EAN | 5901619572139 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
średnica zewnętrzna [mm] | 340 |
Wysokość [mm] | 84 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
Minimalna grubość [mm] | 29 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 132 |
Ilość otworów | 5 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
Powierzchnia | Płytki pokryte cynkiem |
Wymagana ilość | 2 |
nr EAN | 4040074205624 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 150,0 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
Minimalna grubość [mm] | 16 |
Ilość otworów | 5 |
Wysokość [mm] | 76,3 |
Wymiar gwintu | 16,6 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Kolor | czarny |
Powierzchnia | lakierowany |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany |
nr EAN | 3322937951413 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
Ilość otworów | 5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 340 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Wysokość [mm] | 83,3 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
Minimalna grubość [mm] | 29 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 150 |
Kolor | czarny |
Powierzchnia | lakierowany |
nr EAN | 3322938184032 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie |
Powierzchnia | pokryty |
średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
Wysokość [mm] | 76 |
Felga, ilość otworów | 5 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 150 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Oznaczenie kontrolne | ECE R90 APPROVED |
Minimalna grubość [mm] | 16 |
Ciężar [kg] | 7,6 |
Wzór otworów/Ilość otworów | 13/5 |
nr EAN | 4250238762829 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie |
Typ tarczy hamulcowej | perforowany |
Powierzchnia | pokryty |
średnica zewnętrzna [mm] | 345 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 18 |
Wysokość [mm] | 76 |
Felga, ilość otworów | 5 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 150 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Oznaczenie kontrolne | ohne ABE |
Minimalna grubość [mm] | 16 |
Ciężar [kg] | 7,6 |
Wzór otworów/Ilość otworów | 13/5 |
nr EAN | 4250238769163 |
wentylowany wewnętrznie | |
pokryty dodatkową warstwą | |
Felga, ilość otworów | 5 |
Oznaczenie kontrolne | ECE R90 APPROVED |
Wysokość [mm] | 83 |
Ciężar [kg] | 11,3 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
Minimalna Grubość [mm] | 29 |
Wzór otworów/Ilość otworów | 7/5 |
Średnica zewnętrzna [mm] | 354 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 112 |
Średnica otworu [mm] | 150 |
Tarcze hamulcowe są jednym z głównych elementów układu hamulcowego, współpracującym bezpośrednio z klockami hamulcowymi. Są one narażone na ekstremalne obciążenia mechaniczne i cieplne podczas procesu hamowania, zwłaszcza jeżeli odbywa się on gwałtownie.
W toku rozwoju pojazdów samochodowych, były stosowane początkowo w przedniej osi pojazdu. Stopniowo, w związku ze wzrostem prędkości nowszych modeli samochodów, montowane były także w tylnych kołach.
Zasadniczo można je podzielić na tarcze hamulcowe pełne i tarcze hamulcowe wentylowane. Tracze pełne mają zastosowanie do pojazdów o mniejszych silnikach i masie własnej, zazwyczaj tez mają zastosowanie z tyłu układu hamulcowego. Tarcze wentylowane, czyli składające się z dwóch tarcz, połączonych ze sobą i z perforowana powierznią pomiędzy nimi, stosowane są do samochodów cięższych, o większej mocy silnika. Taka budowa tarcz wentylowanych pozwala na lepsze odprowadzanie ciepła wytwarzającego się podczas hamowania.
Stosunkowo nowym rozwiązaniem są tarcze nacinane. Wywodzące się ze sportów motorowych tarcze nacinane pozwalają na zmniejszenie efektu fadingu. Fading jest to zjawisko opadania pedału hamulca podczas ostrego hamowania, a spowodowane jest silnym rozgrzewaniem się współpracujących tarcz i klocków hamulcowych. Powstają wówczas gazy, które przy zastosowaniu tarcz nacinanych (albo nawiercanych) mają lepszą możliwość ucieczki, przez co efekt fadingu jest mniej odczuwalny.
Innym pozytywnym oddziaływaniem tarcz nacinanych jest oczyszczanie powierzchni klocków hamulcowych z pyłu i drobnych zanieczyszczeń.
Koncerny produkujące nacinane tarcze hamulcowe wprowadzają je na rynek równolegle z tarczami tradycyjnymi (zarówno pełnymi jak i wentylowanymi) pod własnymi nazwami handlowymi. I tak na przykład nacinane tarcze hamulcowe z oferty firmy ATE noszą nazwę Power Disc, Brembo produkuje tarcze nacinane Brembo Max
Popularnym rozwiązaniem ze względów estetycznych i praktycznych stało się pokrywanie tarcz zabezpieczeniem antykorozyjnym. Warstwa antykorozyjna zostaje usunięta z powierzchni współpracującej z klockiem hamulcowym już po kilku pierwszych hamowaniach po zainstalowaniu nowego zestawu hamulców.
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025