Powierzchnia | pokryty | |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie | |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | ze śrubami | |
Typ tarczy hamulcowej | Szczelinowy / perforowany | |
średnica zewnętrzna [mm] | 390 | |
Typ tarczy hamulcowej | Tarcza hamulcowa dwuczęściowa | |
Ilość otworów | 5 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 36 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
Wysokość [mm] | 64,5 | |
Minimalna grubość [mm] | 33 | |
nr EAN | 8020584931332 |
średnica zewnętrzna [mm] | 360 | |
Typ tarczy hamulcowej | Tarcza hamulcowa dwuczęściowa | |
Ilość otworów | 5 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 26 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
Wysokość [mm] | 58,3 | |
Minimalna grubość [mm] | 24 | |
Powierzchnia | pokryty | |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie | |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | ze śrubami | |
Typ tarczy hamulcowej | Szczelinowy / perforowany | |
nr EAN | 8020584931523 |
średnica zewnętrzna [mm] | 360 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 36 | |
Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany | |
Minimalna grubość [mm] | 34 | |
Wysokość [mm] | 64,5 | |
Wzór otworów/Ilość otworów | 05/06 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 112 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
Ciężar [kg] | 15,6 | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez piasty koła | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez sworznia mocującego koła | |
Powierzchnia | pokryty | |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany | |
Liczba śrub | 1 | |
Techniczny numer informacyjny | 54203PRO_HC | |
nr EAN | 4082300659757 |
Typ tarczy hamulcowej | pełny | |
średnica zewnętrzna [mm] | 300 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 12 | |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Minimalna grubość [mm] | 10 | |
Wysokość [mm] | 58,4 | |
Wzór otworów/Ilość otworów | 05/06 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 112 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
Ciężar [kg] | 5,5 | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez piasty koła | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez sworznia mocującego koła | |
Powierzchnia | pokryty | |
Długość opakowania [cm] | 33,5 | |
Szerokość opakowania [cm] | 32 | |
Wysokość opakowania [cm] | 13,5 | |
nr EAN | 5902659714251 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
średnica zewnętrzna [mm] | 300 | |
Wysokość [mm] | 58,3 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 12 | |
Minimalna grubość [mm] | 10 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 112 | |
Ø otworu sworznia koła [mm] | 15,3 | |
Ilość otworów | 5 | |
Typ tarczy hamulcowej | pełny | |
Powierzchnia | Płytki pokryte cynkiem | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | ze śrubami | |
Wymagana ilość | 2 | |
nr EAN | 4040074209189 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 26 | |
Liczba otworów do mocowania | 5 | |
Liczba otworów do mocowania | 1 | |
Grubość [mm] | 55,5 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 330,0 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 112 | |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany | |
Powierzchnia | pokryty | |
Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany | |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Minimalna grubość [mm] | 24 | |
Ciężar [kg] | 9,46 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
nr EAN | 4054228502781 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 36 | |
Liczba otworów do mocowania | 5 | |
Liczba otworów do mocowania | 1 | |
Grubość [mm] | 64,5 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 360,0 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 112 | |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany | |
Powierzchnia | pokryty | |
Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany | |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Minimalna grubość [mm] | 34 | |
Ciężar [kg] | 15,54 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
nr EAN | 4054228504136 |
średnica zewnętrzna [mm] | 300 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 12 | |
Typ tarczy hamulcowej | pełny | |
Minimalna grubość [mm] | 10 | |
Wysokość [mm] | 58,4 | |
Wzór otworów/Ilość otworów | 05/06 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 112 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
Ciężar [kg] | 5,5 | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez piasty koła | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez sworznia mocującego koła | |
Powierzchnia | pokryty | |
Długość opakowania [cm] | 33,5 | |
Szerokość opakowania [cm] | 32 | |
Wysokość opakowania [cm] | 13,5 | |
Techniczny numer informacyjny | 98200 1765 0 1 PRO | |
nr EAN | 4019722312632 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie | |
Typ tarczy hamulcowej | perforowany | |
Powierzchnia | pokryty | |
średnica zewnętrzna [mm] | 330 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 26 | |
Wysokość [mm] | 58 | |
Felga, ilość otworów | 5 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 112 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 67 | |
Minimalna grubość [mm] | 24 | |
Ciężar [kg] | 9,34 | |
Wzór otworów/Ilość otworów | 6/5 | |
nr EAN | 4250238757276 |
Tarcze hamulcowe są jednym z głównych elementów układu hamulcowego, współpracującym bezpośrednio z klockami hamulcowymi. Są one narażone na ekstremalne obciążenia mechaniczne i cieplne podczas procesu hamowania, zwłaszcza jeżeli odbywa się on gwałtownie.
W toku rozwoju pojazdów samochodowych, były stosowane początkowo w przedniej osi pojazdu. Stopniowo, w związku ze wzrostem prędkości nowszych modeli samochodów, montowane były także w tylnych kołach.
Zasadniczo można je podzielić na tarcze hamulcowe pełne i tarcze hamulcowe wentylowane. Tracze pełne mają zastosowanie do pojazdów o mniejszych silnikach i masie własnej, zazwyczaj tez mają zastosowanie z tyłu układu hamulcowego. Tarcze wentylowane, czyli składające się z dwóch tarcz, połączonych ze sobą i z perforowana powierznią pomiędzy nimi, stosowane są do samochodów cięższych, o większej mocy silnika. Taka budowa tarcz wentylowanych pozwala na lepsze odprowadzanie ciepła wytwarzającego się podczas hamowania.
Stosunkowo nowym rozwiązaniem są tarcze nacinane. Wywodzące się ze sportów motorowych tarcze nacinane pozwalają na zmniejszenie efektu fadingu. Fading jest to zjawisko opadania pedału hamulca podczas ostrego hamowania, a spowodowane jest silnym rozgrzewaniem się współpracujących tarcz i klocków hamulcowych. Powstają wówczas gazy, które przy zastosowaniu tarcz nacinanych (albo nawiercanych) mają lepszą możliwość ucieczki, przez co efekt fadingu jest mniej odczuwalny.
Innym pozytywnym oddziaływaniem tarcz nacinanych jest oczyszczanie powierzchni klocków hamulcowych z pyłu i drobnych zanieczyszczeń.
Koncerny produkujące nacinane tarcze hamulcowe wprowadzają je na rynek równolegle z tarczami tradycyjnymi (zarówno pełnymi jak i wentylowanymi) pod własnymi nazwami handlowymi. I tak na przykład nacinane tarcze hamulcowe z oferty firmy ATE noszą nazwę Power Disc, Brembo produkuje tarcze nacinane Brembo Max
Popularnym rozwiązaniem ze względów estetycznych i praktycznych stało się pokrywanie tarcz zabezpieczeniem antykorozyjnym. Warstwa antykorozyjna zostaje usunięta z powierzchni współpracującej z klockiem hamulcowym już po kilku pierwszych hamowaniach po zainstalowaniu nowego zestawu hamulców.
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025
Objawy uszkodzenia czujnika wału korbowego
31-03-2025
Klimatyzacja i czynniki chłodnicze
23-03-2025
Ile trzeba zapłacić za wymianę tarcz i kloców hamulcowych.
14-03-2025
Ile kosztuje wymiana rozrządu?
07-03-2025
Kiedy należy wymieniać świece żarowe i zapłonowe?
04-03-2025