
| średnica zewnętrzna [mm] | 304 |
| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
| Minimalna grubość [mm] | 30 |
| Wysokość [mm] | 72 |
| Felga, ilość otworów | 5 |
| Typ tarczy hamulcowej | perforowany |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103 |
| Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 130 |
| Powierzchnia | pokryty |
| Ciężar [kg] | 8,26 |
| parzyste numery artykułów | 16491 |
| nr EAN | 8717109018240 |

| średnica zewnętrzna [mm] | 304 |
| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
| Minimalna grubość [mm] | 30 |
| Wysokość [mm] | 72 |
| Felga, ilość otworów | 5 |
| Typ tarczy hamulcowej | perforowany |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103 |
| Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 130 |
| Powierzchnia | pokryty |
| Ciężar [kg] | 8,26 |
| parzyste numery artykułów | 16490 |
| nr EAN | 8717109018257 |

| średnica zewnętrzna [mm] | 299 |
| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 24 |
| Minimalna grubość [mm] | 22 |
| Wysokość [mm] | 66 |
| Felga, ilość otworów | 5 |
| Typ tarczy hamulcowej | perforowany |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103 |
| Powierzchnia | pokryty |
| Ciężar [kg] | 6,28 |
| nr EAN | 8717109018264 |

| średnica zewnętrzna [mm] | 304,0 |
| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32,0 |
| Minimalna grubość [mm] | 30,0 |
| Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany |
| Powierzchnia | pokryty |
| Ilość otworów | 5 |
| Przetwarzanie | stopowy / wysoko nawęglany |
| parzyste numery artykułów | 24.0132-0142.1 |
| Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 130,0 |
| Wysokość [mm] | 72,0 |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103,0 |
| Średnica wewnętrzna [mm] | 161,0 |
| otwór Ø [mm] | 15,4 |
| Dostępne MAPP-Code | |
| nr EAN | 4006633221559 |

| średnica zewnętrzna [mm] | 304 |
| parzyste numery artykułów | 09.8421.11 |
| Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany |
| Ilość otworów | 5 |
| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103 |
| Minimalna grubość [mm] | 30 |
| Moment dokręcenia [Nm] | 130 |
| Przetwarzanie | wysoko nawęglany |
| Powierzchnia | pokryty |
| Wysokość [mm] | 72 |
| nr EAN | 8020584031735 |

| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103 |
| Minimalna grubość [mm] | 30 |
| Moment dokręcenia [Nm] | 130 |
| Przetwarzanie | wysoko nawęglany |
| Powierzchnia | pokryty |
| Wysokość [mm] | 72 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 304 |
| parzyste numery artykułów | 09.8420.11 |
| Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany |
| Ilość otworów | 5 |
| nr EAN | 8020584031742 |

| Ilość otworów | 5 |
| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 24 |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103 |
| Minimalna grubość [mm] | 22 |
| Powierzchnia | pokryty |
| Przetwarzanie | wysoko nawęglany |
| Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | ze śrubami |
| Wysokość [mm] | 65 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 299 |
| Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany |
| nr EAN | 8020584037096 |

| Typ tarczy hamulcowej | perforowany |
| Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
| Ilość otworów | 5 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 304 |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103 |
| Wysokość [mm] | 72 |
| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
| Minimalna grubość [mm] | 30 |
| Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 130 |
| Kolor | czarny |
| Powierzchnia | lakierowany |
| nr EAN | 3322938185800 |

| Typ tarczy hamulcowej | perforowany / wentylowany |
| Ilość otworów | 5 |
| średnica zewnętrzna [mm] | 303,7 |
| Średnica otworu centrującego [mm] | 103 |
| Wysokość [mm] | 72 |
| Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 32 |
| Minimalna grubość [mm] | 30 |
| Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 130 |
| Kolor | czarny |
| Powierzchnia | lakierowany |
| nr EAN | 3322938187682 |
Tarcze hamulcowe są jednym z głównych elementów układu hamulcowego, współpracującym bezpośrednio z klockami hamulcowymi. Są one narażone na ekstremalne obciążenia mechaniczne i cieplne podczas procesu hamowania, zwłaszcza jeżeli odbywa się on gwałtownie.
W toku rozwoju pojazdów samochodowych, były stosowane początkowo w przedniej osi pojazdu. Stopniowo, w związku ze wzrostem prędkości nowszych modeli samochodów, montowane były także w tylnych kołach.
Zasadniczo można je podzielić na tarcze hamulcowe pełne i tarcze hamulcowe wentylowane. Tracze pełne mają zastosowanie do pojazdów o mniejszych silnikach i masie własnej, zazwyczaj tez mają zastosowanie z tyłu układu hamulcowego. Tarcze wentylowane, czyli składające się z dwóch tarcz, połączonych ze sobą i z perforowana powierznią pomiędzy nimi, stosowane są do samochodów cięższych, o większej mocy silnika. Taka budowa tarcz wentylowanych pozwala na lepsze odprowadzanie ciepła wytwarzającego się podczas hamowania.
Stosunkowo nowym rozwiązaniem są tarcze nacinane. Wywodzące się ze sportów motorowych tarcze nacinane pozwalają na zmniejszenie efektu fadingu. Fading jest to zjawisko opadania pedału hamulca podczas ostrego hamowania, a spowodowane jest silnym rozgrzewaniem się współpracujących tarcz i klocków hamulcowych. Powstają wówczas gazy, które przy zastosowaniu tarcz nacinanych (albo nawiercanych) mają lepszą możliwość ucieczki, przez co efekt fadingu jest mniej odczuwalny.
Innym pozytywnym oddziaływaniem tarcz nacinanych jest oczyszczanie powierzchni klocków hamulcowych z pyłu i drobnych zanieczyszczeń.
Koncerny produkujące nacinane tarcze hamulcowe wprowadzają je na rynek równolegle z tarczami tradycyjnymi (zarówno pełnymi jak i wentylowanymi) pod własnymi nazwami handlowymi. I tak na przykład nacinane tarcze hamulcowe z oferty firmy ATE noszą nazwę Power Disc, Brembo produkuje tarcze nacinane Brembo Max
Popularnym rozwiązaniem ze względów estetycznych i praktycznych stało się pokrywanie tarcz zabezpieczeniem antykorozyjnym. Warstwa antykorozyjna zostaje usunięta z powierzchni współpracującej z klockiem hamulcowym już po kilku pierwszych hamowaniach po zainstalowaniu nowego zestawu hamulców.

Zestawy naprawcze przekładni kierowniczych
29-09-2025

Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025

Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025

Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025

Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025

Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025