Sezon zimowy jest surowym sprawdzianem stanu akumulatora w naszym pojeździe. O ile podczas cieplejszych miesięcy nawet lekko zużyty akumulator jako tako radzi sobie z rozruchem silnika, to już mroźniejsze dni i noce obnażą z pewnością jego słabość. Niewielu z nas wie, że duże upały w podobnym stopniu co zimowe mrozy mogą "wykończyć" słaby akumulator.
Jednym z głównych parametrów akumulatora są jego wymiary zewnętrzne. Muszą one odpowiadać zaprojektowanym przez producentów aut miejscom do montażu akumulatora. Zbyt duży akumulator po prostu nie zmieści się w miejscu przeznaczonym do jego zamocowania, zbyt mały natomiast, będzie się przemieszczał podczas poruszania się samochodu.
Rodzaj klemWiększość akumulatorów posiada dobrze nam znane klemy, o średnicy około 15 mm. Jednak występują także klemy przeznaczone do samochodów japońskich, tak zwane cienkie o średnicy około 8 mm. Ford natomiast zaprojektował do niektórych swych modeli klemy płaskie, z otworem przez który biegła śruba mocująca klemę z przewodem.
Prąd rozruchuWyrażany w amperach (A), decyduje o mocy rozruchowej akumulatora. Większe silniki wymagają akumulatorów o większej mocy rozruchowej. Silniki diesla ogólnie potrzebują akumulatorów o większym prądzie rozruchu od silników benzynowych takiej samej pojemności.
PojemnośćPodawana w amperogodzinach (Ah) określa jaką moc jest w stanie dać z siebie akumulator podczas rozruchu silnika. Zasady doboru są podobne jak w przypadku prądu rozruchu, jednak nie należy przesadzać z montowaniem akumulatorów o większej niż przewidziana przez producenta pojazdu pojemności, ze względu na ograniczenia zastosowanego alternatora jeśli chodzi o możliwość doładowywania takiego akumulatora.
Także wyposażenie pojazdu w dodatkowe odbiorniki energii elektrycznej wymaga akumulatora o większej pojemności.