Podpora samowyrównująca
Podpora samowyrównująca odpowiada za bezpieczeństwo jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów, jak też przyczynia się do poprawy komfortu podróżowania. Ze względu na intensywną i częstą eksploatację może jednak się zużyć, co wymaga jej wymiany. Wśród tych elementów, które wykazują tendencję do częstego uszkodzenia, są łączniki stabilizatora. Podpora samowyrównującap posiada duże znaczenie dla pracy poprzecznego stabilizatora. Podzespół ma kształt pręta, a jego funkcja to przeciwdziałanie przechyłom poprzecznym pojazdu. Występować mogą, jeżeli pokonujemy ostre zakręty ze zbyt dużą prędkością. To dzięki niemu samochód może osiągnąć właściwą stabilność i przyczepność.
Jak zbudowany jest stabilizator i podpora samowyrównująca?
Stabilizator jest bezpośrednio połączony albo z wahaczem, albo z amortyzatorem. Służy do tego podpora samowyrównująca, czyli łącznik stabilizatora. Podczas jazdy na zakręcie przenoszone są siły, które powstają w trudniejszych dla pojazdu warunkach. Podpora samowyrównująca składa się z elementów gumowych i przegubów kulowych. Montowana jest na osi przedniej i tylnej. Podpora samowyrównująca występuje w różnych długościach, a także stopniach sztywności. Większa siła będzie przenoszona w przypadku grubszych łączników.
Zużyta podpora samowyrównująca – jak ją rozpoznać i kiedy wymienić?
Podczas jazdy po nierówności z mniejszą prędkością, mogą pojawić się stukanie, piski, jak i skrzypienie. Ponadto zużyte łączniki obniżają właściwości jezdne i skuteczność pracy stabilizatora poprzecznego, co przekłada się na mniejszą stabilność prowadzenia auta. Niewymieniana przez długi czas zużyta już podpora samowyrównująca skutkuje uszkodzeniem innych elementów układu zawieszenia, najczęściej jest to stabilizator. Dlatego jeżeli zaobserwujesz wyżej wspomniane sygnały, które może wysyłać Twoje auto, polecamy sprawdzić, czy podpora samowyrównująca nie wymaga wymiany.
Proponujemy szeroki wybór łączników stabilizatora do większości modeli samochodów.