Materiał | EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk) |
Kolor | czarny |
Długość przewodu elastycznego [mm] | 645 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 30 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 29,5 |
Średnica wewnętrzna 3 [mm] | 15 |
nr EAN | 5400608123050 |
Materiał | EPDM (Ethylen-Propylen-Dien-Kautschuk) |
Kolor | czarny |
Długość przewodu elastycznego [mm] | 775 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 29,5 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 29,5 |
Średnica wewnętrzna 3 [mm] | 16,5 |
Średnica wewnętrzna 4 [mm] | 15 |
Średnica wewnętrzna 5 [mm] | 22 |
nr EAN | 5400608144550 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej do wymiennika ciepła |
Strona zabudowy | wylot |
dla numeru OE | 8200106735 |
nr EAN | 5902659735140 |
Masa [g] | 170 |
nr EAN | 5903364314576 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej do wymiennika ciepła |
Strona zabudowy | wylot |
dla numeru OE | 8200106735 |
nr EAN | 3660872400161 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej chłodnicy silnika |
Strona zabudowy | góra |
dla numeru OE | 8200454461 |
nr EAN | 3660872420916 |
Przewód układu chłodzącego | od rury łączącej do wymiennika ciepła |
Strona zabudowy | wlot |
dla numeru OE | 8200002964 |
nr EAN | 3660872421562 |
Układ chłodzenia cieczą jest jednym z najważniejszych układów w samochodach i nie tylko. W starszych silnikach można było spotkać układ chłodzenia powietrzem, w silnikach tego typu głowice miały charakterystyczne żeberka, których zadaniem jest chłodzenie. Do dziś można spotkać takie układy w piłach łańcuchowych, motocyklach itp. Układ chłodzenia cieczą jest stosowany w silnikach o zapłonie samoczynnym i iskrowym. Celem zastosowania układu chłodzenia cieczą jest utrzymanie silnika w optymalnej temperaturze (optymalna temperatura pracy silnika to 90 stopni Celsjusza). Układ chłodzenia cieczą składa się z: chłodnicy, wentylatora, termostatu, przewodów, czujnika temperatury, nagrzewnicy, pompy wody i zbiornika wyrównawczego.
Poziom płynu chłodzącego powinien wynosić między minimum a maksimum. W przypadku uszkodzenia lub zatkania układu silnik może ulec przegrzaniu, gdy jego temperatura osiągnie około 120-130 stopni Celsjusza. W najgorszym wypadku może dojść do zatarcia silnika. Kolejnym skutkiem niesprawnego układu chłodzenia może być niedogrzanie silnika, co powoduje między innymi wzrost spalania, słabe działanie ogrzewania i szybsze zużywanie elementów silnika. Często może dochodzić do zatkania, lub uszkodzenia przewodów układu. Zadaniem przewodów układu chłodzenia jest rozprowadzanie cieczy chłodzącej po całym układzie. Są one łatwe w montażu, ponieważ są zabezpieczone jedynie przez opaski zaciskowe.
Przewody chłodnicze powinny być wykonane z wytrzymałego materiału. Najczęściej stosowane są przewody gumowe i silikonowe. Przewody gumowe mogą być uszkodzone przez wysoką temperaturę, działanie promieni słonecznych i gryzonie, dlatego co kilka lat powinny zostać wymienione. Silikonowe przewody (tzw. sztywne) są dużo bardziej odporne na temperaturę, przez co ich okres eksploatacji jest dłuższy, niż w przypadku gumowych.
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025