Strona zabudowy | Oś przednia |
Strona zabudowy | Oś przednia, z lewej |
Strona zabudowy | os przednia, z prawej |
Wysokość [mm] | 48 |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 30 |
Minimalna grubość [mm] | 28 |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany |
Średnica wewnętrzna [mm] | 145 |
średnica zewnętrzna [mm] | 325 |
Liczba otworów | 5 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 63,5 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 15,8 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 108 |
Powierzchnia | pokryty |
średnica zewnętrzna [mm] | 300,0 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 10,0 | |
Minimalna grubość [mm] | 8,0 | |
Typ tarczy hamulcowej | pełny | |
Przetwarzanie | stopowy / wysoko nawęglany | |
Powierzchnia | pokryty | |
Ilość otworów | 5 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 108,0 | |
Wysokość [mm] | 42,0 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 63,6 | |
Średnica wewnętrzna [mm] | 146,0 | |
otwór Ø [mm] | 15,8 | |
Dostępne MAPP-Code | ||
Oznaczenie kontrolne | E1 90R-02C0165/0999 | |
nr EAN | 4006633459303 |
średnica zewnętrzna [mm] | 325,0 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 30,0 | |
Minimalna grubość [mm] | 28,0 | |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany | |
Przetwarzanie | stopowy / wysoko nawęglany | |
Powierzchnia | pokryty | |
Ilość otworów | 5 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 108 | |
Wysokość [mm] | 52,0 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 63,5 | |
Średnica wewnętrzna [mm] | 144,9 | |
otwór Ø [mm] | 15,8 | |
Oznaczenie kontrolne | E1 90R-02C0115/1107 | |
Dostępne MAPP-Code | ||
nr EAN | 4006633471572 |
średnica zewnętrzna [mm] | 325 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 20 | |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie | |
Minimalna grubość [mm] | 18 | |
Wysokość [mm] | 42 | |
Wzór otworów/Ilość otworów | 05/06 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 108 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 63,5 | |
Ciężar [kg] | 7,5 | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez piasty koła | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez sworznia mocującego koła | |
Powierzchnia | pokryty | |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany | |
Techniczny numer informacyjny | 56143PRO_HC | |
nr EAN | 4082300736427 |
średnica zewnętrzna [mm] | 349 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 34 | |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie | |
Minimalna grubość [mm] | 32 | |
Wysokość [mm] | 52 | |
Wzór otworów/Ilość otworów | 05/06 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 108 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 63,5 | |
Ciężar [kg] | 14,2 | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez piasty koła | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez sworznia mocującego koła | |
Powierzchnia | pokryty | |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany | |
Długość opakowania [cm] | 39 | |
Szerokość opakowania [cm] | 37,5 | |
Wysokość opakowania [cm] | 6,5 | |
Techniczny numer informacyjny | 98200 3018 0 1 PRO+ | |
nr EAN | 4019722524684 |
średnica zewnętrzna [mm] | 325 | |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 20 | |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany wewnętrznie | |
Minimalna grubość [mm] | 18 | |
Wysokość [mm] | 42 | |
Wzór otworów/Ilość otworów | 05/06 | |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 108 | |
Średnica otworu centrującego [mm] | 63,5 | |
Ciężar [kg] | 7,5 | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez piasty koła | |
Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca | bez sworznia mocującego koła | |
Powierzchnia | pokryty | |
Przetwarzanie | wysoko nawęglany | |
Długość opakowania [cm] | 36,5 | |
Szerokość opakowania [cm] | 35 | |
Wysokość opakowania [cm] | 11 | |
Techniczny numer informacyjny | 98200 3143 0 1 PRO+ | |
nr EAN | 4019722539930 |
Tarcze hamulcowe są jednym z głównych elementów układu hamulcowego, współpracującym bezpośrednio z klockami hamulcowymi. Są one narażone na ekstremalne obciążenia mechaniczne i cieplne podczas procesu hamowania, zwłaszcza jeżeli odbywa się on gwałtownie.
W toku rozwoju pojazdów samochodowych, były stosowane początkowo w przedniej osi pojazdu. Stopniowo, w związku ze wzrostem prędkości nowszych modeli samochodów, montowane były także w tylnych kołach.
Zasadniczo można je podzielić na tarcze hamulcowe pełne i tarcze hamulcowe wentylowane. Tracze pełne mają zastosowanie do pojazdów o mniejszych silnikach i masie własnej, zazwyczaj tez mają zastosowanie z tyłu układu hamulcowego. Tarcze wentylowane, czyli składające się z dwóch tarcz, połączonych ze sobą i z perforowana powierznią pomiędzy nimi, stosowane są do samochodów cięższych, o większej mocy silnika. Taka budowa tarcz wentylowanych pozwala na lepsze odprowadzanie ciepła wytwarzającego się podczas hamowania.
Stosunkowo nowym rozwiązaniem są tarcze nacinane. Wywodzące się ze sportów motorowych tarcze nacinane pozwalają na zmniejszenie efektu fadingu. Fading jest to zjawisko opadania pedału hamulca podczas ostrego hamowania, a spowodowane jest silnym rozgrzewaniem się współpracujących tarcz i klocków hamulcowych. Powstają wówczas gazy, które przy zastosowaniu tarcz nacinanych (albo nawiercanych) mają lepszą możliwość ucieczki, przez co efekt fadingu jest mniej odczuwalny.
Innym pozytywnym oddziaływaniem tarcz nacinanych jest oczyszczanie powierzchni klocków hamulcowych z pyłu i drobnych zanieczyszczeń.
Koncerny produkujące nacinane tarcze hamulcowe wprowadzają je na rynek równolegle z tarczami tradycyjnymi (zarówno pełnymi jak i wentylowanymi) pod własnymi nazwami handlowymi. I tak na przykład nacinane tarcze hamulcowe z oferty firmy ATE noszą nazwę Power Disc, Brembo produkuje tarcze nacinane Brembo Max
Popularnym rozwiązaniem ze względów estetycznych i praktycznych stało się pokrywanie tarcz zabezpieczeniem antykorozyjnym. Warstwa antykorozyjna zostaje usunięta z powierzchni współpracującej z klockiem hamulcowym już po kilku pierwszych hamowaniach po zainstalowaniu nowego zestawu hamulców.
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025
Objawy uszkodzenia czujnika wału korbowego
31-03-2025