Tłumik drgań napędu paska wieloklinowego
Tłumik drgań skrętnych paska wieloklinowego zmniejsza drgania, które powstają podczas pracy napędu paska wieloklinowego. Drgania te niekorzystnie wpływają na żywotność układu napędowego paska wieloklinowego. Tłumik drgań paska wieloklinowego pełni rolę podobną do amortyzatora zawieszenia. Drganie powstające na rolce napinającej tłumione jest przez tlumik drgań skrętnych paska dzięki czemu praca całego podzespołu jest płynniejsza i nie powoduje szybszego zużycia paska wieloklinowego i napinacza paska.
Jakie są objawy zużycia tłumika drgań skrętnych paska wieloklinowego
Typowym objawem zużycia tłumika drgań paska wieloklinowego jest wpadanie paska w poślizgi podczas pracy, szczególnie przy zmianie prędkości obrotowej wału korbowego. Zużyty tłumik niedostatecznie tłumi albo wcale nie tłumi powstałych drgań skrętnych. Napinacz wpada w wibracje i pasek jest czasowo niedostatecznie napinany, co powoduje wspomniane wcześniej poślizgi. Dodatkowo może być słyszalne grzechotanie w układzie napędowym paska, ale nie jest to reguła. Taki stan rzeczy może powodować szybsze zużycie pozostałych podzespołów układu napinania paska wieloklinowego.
Jak często należy wymieniać tłumik drgań skrętnych paska wieloklinowego
Na pewno powinno się go wymienić przy zauważeniu opisanych wyżej objawów nieprawidłowej pracy oraz przy każdej wymianie pozostałych części napędu paska. Skoro zużyciu uległa rolka napinająca lub pasek wieloklinowy, to na pewno cykl życia tłumika drgań skrętnych paska też zmierza ku końcowi i nie ma co zwlekać z jego wymianą.