Informacje o częściach samochodowych: sprzęgło
Sprzęgło samochodowe jest elementem pojazdu odpowiedzialnym za przeniesienie momentu obrotowego wału korbowego silnika na wałek skrzyni biegów. Jest to jeden z bardziej eksploatowanych podzespołów współczesnego samochodu. Wzrastające moce silników wymuszają na konstruktorach sprzęgieł samochodowych stałe ulepszanie ich konstrukcji. W skład typowego sprzęgła wchodzą takie elementy, jak: tarcza sprzęgła, tarcza dociskowa i łożysko wysprzęglające.
W zależności od sposobu wykonania, można wyodręgnić dwa główne typy sprzęgieł: ze sprężynami w tarczy sprzęgłowej i o sztywnej tarczy sprzęgłowej. Sposób wysprzęglania sprzęgła może być mechaniczny, za pomocą linki sprzęgła, oraz hydrauliczny, za pomocą pompy sprzęgła i siłownika hydraulicznego sprzęgła. W nowoczesnych sprzęgłach, siłownik sprzęgła i łożysko sprzęgłowe występuje jako jedna część o nazwie hydrauliczne łożysko wyciskowe. Podczas wymiany sprzęgła zaleca się również wymianę hydraulicznego łożyska wyciskowego.
Podstawą takiego zalecenia jest to, że zużycie sprzęgła uprawdopodobnia również zużycie hydraulicznego łożyska wyciskowego. Sama wymiana sprzęgła jest operacją dosyć kosztowną ze względu na pracochłonność i pozorna oszczędność w postaci ominięcia jednoczesnej wymiany hydraulicznego łożyska wyciskowego może skończyć się koniecznością jego rychłej wymiany z poniesieniem całości kosztów robocizny jeszcze raz.
Do światowych liderów w produkcji sprzęgieł należą z pewnościa firmy Sachs i Luk.
Sprzęgła Sachs są niezwykle cenione przez fachowców z branży motoryzacyjnej. Również
sprzęgła LUK mają swoich zwolenników. Oprócz tych dwóch marek, można spotkać
sprzęgła Valeo, sprzęgła Quinton, sprzęgła Exedy,
sprzęgło Sachs |
sprzęgło LUK |
sprzęgło Kager |
sprzęglo Valeo |
sprzęgło Exide |
sprzęgło Aisin |
sprzęgło Mecarm |
sprzęgło KM Germany |
sprzęgło Maxgear |
sprzęgło Quinton |
informacje dodatkowe: