Śruby głowicy są elementem konstrukcyjnym
systemu uszczelniania głowicy silnika wytwarzającym
wymagany nacisk powierzchniowy i przenoszącym
go na elementy silnika samochodowego. Z uwagi na to
śruby głowicy powinny być dokręcone
zgodnie z zaleceniami producenta silnika i co ważne, w
odpowiedniej kolejności.
Cała siła wytwarzana przez śruby głowicy,
jak i równomierny jej rozkład są zasadniczym
warunkiem odpowiedniego funkcjonowania
uszczelki głowicy.
Podczas dokręcania śruba głowicy podlega nie
tylko rozciąganiu elastycznemu, ale także
plastycznemu. Zapewnia on dodatkowe zalety
w porównaniu z procesem dokręcania tylko za
pomocą momentu dociągającego.
Podczas procesu dokręcania za pomocą odpowiedniego momentu
dociągającego połączonego ze zmianą kąta dociągającego,
śruba zostaje najpierw dokręcona z
określonym niskim momentem dociągającym
w elastycznym obszarze charakterystyki śruby
(wykres 1).
Wykres 1
Pod koniec dokręcania momentem dociągającym,
śruba jest poddawana dalszemu dokręcaniu
przy zastosowaniu określonego kąta dociągającego.
Materiał śruby odkształca się w tym momencie
plastycznie ponad swoją granicę plastyczności
(granica plastyczności – punkt przejścia
krzywej z obszaru elastyczności do obszaru plastyczności).
Zalety dokręcania kątem dociągającym:
1. W połączeniu z nowymi konstrukcjami śrub
głowicy, zastosowanie tej metody dokręcania
nie powoduje mocniejszego napięcia własnego
śruby, lecz jej plastyczne wydłużenie. Tak
więc uzyskujemy równomiernie wysoki poziom
sił dociągu wszystkich śrub głowicy. Jest to
ważny warunek uzyskania szczelności zespołu
głowica – blok.
2. Nie jest konieczne ponowne dokręcanie śrub
głowicy. Uszczelki metalowe wielowarstwowe
w rezultacie niewielkich wartości osadzania się
ich materiału nie muszą być ponownie dokręcane.
Przestrzeganie tych wskazówek, zagwarantuje
odpowiednie dociągnięcie komponentów silnika
oraz spowoduje uzyskanie jego optymalnej
szczelności. Wcześniej użyte i plastycznie
odkształcone śruby głowicy nie mogą być w żadnym
wypadku zastosowane ponownie. W ten
sposób unikniemy nieprzyjemnych konsekwencji
w postaci wycieków z pod głowicy oraz
niepotrzebnych kosztów ponownej naprawy,
zdenerwowanych klientów oraz utraty dobrej
marki.