Części do samochodów e-autoparts.pl
części samochodowe
Przed zakupami
» Jak szukać części
» Jak zamawiać
» Zmiana adresu dostawy
» Zmiana danych do faktury
» Czas realizacji
» Koszty dostawy
» Odbiór osobisty
» Jakość części
» Części regenerowane i kaucje
» Gwarancja
» Godziny składania zamówień
» Dostępność części
» Części niedostępne
» Ceny części
» Zakupy na raty
» Bezpieczeństwo danych

W trakcie zakupów
» Formy płatności

Po zakupach
» Status zamówienia
» Łączenie zamówień
» Dokument sprzedaży
» Reklamacja dostawy
» Zwroty
» Wymiana zakupionego produktu

Programy bonusowe
» Procenty za zakupy

Inne
» Dane firmy
» Regulamin Sklepu
Szukaj po nazwie
Kategorie
     ładowanie...
Interpretacja badania amortyzatorów. Zapraszamy do sklepu e-autoparts.pl !

Ocena stanu technicznego amortyzatorów jest jedną z częstszych przyczyn nieporozumień na lini użytkownik pojazdu - warsztat samochodowy.

Wydruk badania amortyzatorów, który dostaje użytkownik pojazdu, po wizycie na stacji kontroli pojazdów lub w warsztacie samochodowym dysponującym urządzeniem do badania skuteczności tłumienia amortyzatorów, często mylnie zwanym "szarpakiem", bywa przyczynkiem do złych relacji pomiędzy stronami rynku motoryzacyjnego. Często można spotkać opinie zdziwionych klientów po wizycie na urządzeniu badawczym, że ich nowiutkie amortyzatory mają "tylko" 68% tłumienia - czyli są w 32% zużyte! Nic bardziej mylnego.

Najbardziej rozpowszechniona metoda badawcza, EUSAMA definiuje współczynnik widoczny na wydrukach w sposób następujący:

Wynik uzyskany w teście drganiowym stanowi podstawę do oceny stanu technicznego amortyzatorów. Podkreślam wyraźnie : podstawę, gdyż nie jest on sam oceną.

Na wynik badania ma wpływ wiele innych parametrów zawieszenia, stan elementów gumowo-metalowych, wszelkie luzy zawieszenia, ciśnienie w oponach. Prawidłowa ocena oraz interpretacja wyników badania jest najtrudniejszym zadaniem dla diagnosty samochodowego. Sam fakt wydrukowania karteczki z wynikami pomiaru nie jest jednoznaczny z otrzymaniem kompleksowej oceny stanu zawieszenia. Najczęstszym błedem jest jej przekazanie klientowi wraz z mylną interpretacją. Nie chcę tutaj podejrzewać diagnostów o złe intencje, ale praktyka jaka obserwowana jest w tej materii, rodzi wątpliwości co do rzetelności (lub braku odpowiedniej wiedzy) wsród niektórych z nich. Sednem całej sprawy jest ocena otrzymanych wyników. Przyjęto stosować następującą skalę oceny badania:

  • 0 - 20% - skuteczność tłumienia niewystarczająca, amortyzator do wymiany
  • 21 - 40% - średnia skuteczność tłumienia
  • 41 - 60% - dobra skuteczność tłumienia
  • powyżej 61% - bardzo dobra skuteczność tłumienia

Należy podkreślić, że nie istnieje 100% skuteczność tłumienia, ani zbliżona do 100%. Oznaczało by to bowiem zamontowanie elementu sztywnego, a nie amortyzatora.



źródła:

[1] http://www.stm.org.pl/?mod=wyposazenie&c=2&a=12

 


Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025


Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025


Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025


Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025


Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025


Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025

Płatności
Artykuły
PowerPad i PowerDisc ATE