Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 4260646551403 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 269 |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 135 |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem standardowym |
Grubość 1 [mm] | 13 |
nr EAN | 4260646551373 |
Średnica wewnętrzna [mm] | 29,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 90,0 |
Materiał | Guma |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | góra |
Ciężar [kg] | 0,082 |
nr EAN | 4054224726259 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 8052553383248 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem standardowym |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 1,76 |
Grubość 1 [mm] | 13 |
średnica zewnętrzna [mm] | 135 |
Długość [mm] | 269 |
nr EAN | 4909500663509 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 4549762026485 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410098607 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410125518 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410098607 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Wersja wzmocniona | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410112693 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 5900427369160 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 5901655219081 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem standardowym |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Grubość 1 [mm] | 13 |
średnica zewnętrzna [mm] | 135 |
Długość [mm] | 269 |
nr EAN | 5901655219111 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 269 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 135 |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem standardowym |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Długość [mm] | 269 |
średnica zewnętrzna [mm] | 136 |
Długość [mm] | 351 |
Ciężar [kg] | 1,920 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 155 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 18 |
Wysokość opakowania [cm] | 18 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,00 |
nr EAN | 5412096533549 |
Długość [mm] | 260 |
Ciężar [kg] | 2,080 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 135 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 13,00 |
nr EAN | 5412096533563 |
Długość [mm] | 360 |
Ciężar [kg] | 1,82 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 146 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 82 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 88 |
Gwarancja | 5 lat gwarancji |
Liczba zwojów | 4,8 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Średnica drutu [mm] | 12 |
Parametr | CC |
średnica zewnętrzna [mm] | 136 |
Średnica [mm] | 12,95 |
Długość [mm] | 260 |
nr EAN | 4013872695966 |
Parametr | CC-SL |
Średnica [mm] | 12,25 |
Długość [mm] | 354 |
średnica zewnętrzna [mm] | 150 |
nr EAN | 4013872813537 |
Parametr | CC |
średnica zewnętrzna [mm] | 136 |
Średnica [mm] | 13,25 |
Długość [mm] | 269 |
nr EAN | 4013872813612 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025