średnica zewnętrzna [mm] | 100 |
nr EAN | 4260603174911 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 340 |
Parametr | AC |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 100 |
Grubość 1 [mm] | 11,3 |
nr EAN | 4260646550208 |
Jednostka | szt. |
Lokalizacja w aucie | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna zwojowa |
Zamiana tylko w parach | |
Sprawdź numer OE | |
Średnica drutu [mm] | 13,0 |
Długość [mm] | 311 |
Liczba zwojów | 4,5 |
Lokalizacja w aucie | z przodu |
EAN | 4050278098229 |
Stan | Fabrycznie nowy |
Grubość [mm] | 35,0 |
Średnica wewnętrzna [mm] | 43,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 109,5 |
Materiał | Guma |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | góra |
Ciężar [kg] | 0,150 |
nr EAN | 4027816301851 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
Ciężar [kg] | 0,029 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | AC |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,48 |
Grubość 1 [mm] | 13,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 146 |
Długość [mm] | 320 |
nr EAN | 4909500716366 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | AC |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 1,82 |
Grubość 1 [mm] | 11,3 |
średnica zewnętrzna [mm] | 100 |
Długość [mm] | 340 |
nr EAN | 4909500718483 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Oznaczenie koloru | czerwony |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410100478 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Numer seryjny | K4025006 |
nr EAN | 5901159272049 |
Oznaczenie koloru | czerwony |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 5900427369177 |
Oznaczenie koloru | zielony |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 5900427369184 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Średnica wewnętrzna [mm] | 43 |
średnica zewnętrzna [mm] | 110 |
Grubość [mm] | 34 |
dla numeru OE | 6001547495 |
nr EAN | 5900427608962 |
Strona zabudowy | Tylna oś po obydwu stronach |
nr EAN | 5900427608979 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 5900427369207 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Długość [mm] | 320 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 146 |
Średnica drutu [mm] | 13,5 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | góra |
Grubość [mm] | 35 |
Średnica wewnętrzna [mm] | 43 |
średnica zewnętrzna [mm] | 109 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 340 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 100 |
Średnica drutu [mm] | 11,3 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Zamiana tylko w parach | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Wymagana ilość | 2 |
Materiał | Stal sprężynowa |
nr EAN | 4040074038062 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Zamiana tylko w parach | |
Wymagana ilość | 2 |
Materiał | Stal sprężynowa |
nr EAN | 4040074037881 |
Ciężar [kg] | 2,000 |
średnica zewnętrzna [mm] | 100 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 11,3 |
nr EAN | 5412096469107 |
Ciężar [kg] | 2,600 |
średnica zewnętrzna [mm] | 146 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 13,5 |
nr EAN | 5412096469114 |
Długość [mm] | 313 |
Ciężar [kg] | 2,700 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 147 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 13,00 |
nr EAN | 5412096533570 |
Długość [mm] | 325 |
Ciężar [kg] | 2,100 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 102 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 11,50 |
nr EAN | 5412096533587 |
Wysokość [mm] | 20 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Masa [g] | 115 |
Średnica zewnętrzna 2 [mm] | 37 |
Średnica wewnętrzna [mm] | 14,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 78,5 |
nr EAN | 8034054435671 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025