Strona zabudowy | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 1,73 |
Grubość 1 [mm] | 12,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 155,5 |
Długość [mm] | 318 |
nr EAN | 4549762259067 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 1,8 |
Grubość 1 [mm] | 12,8 |
średnica zewnętrzna [mm] | 152,5 |
Długość [mm] | 297 |
nr EAN | 4549762259104 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 1,620 |
Grubość 1 [mm] | 12,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 114,5 |
Długość [mm] | 247 |
nr EAN | 4549762260926 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 1,662 |
Grubość 1 [mm] | 12,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 117 |
Długość [mm] | 261 |
nr EAN | 4549762262302 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410149330 |
Długość [mm] | 316 |
Ciężar [kg] | 1,95 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 156 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 92 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 96 |
Liczba zwojów | 4,4 |
Długość opakowania [cm] | 41,2 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,5 |
nr EAN | 5412096760020 |
Długość [mm] | 299 |
Ciężar [kg] | 1,93 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 151 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 92 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 95 |
Liczba zwojów | 4,4 |
Długość opakowania [cm] | 41,2 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,75 |
nr EAN | 5412096760037 |
Długość [mm] | 260 |
Ciężar [kg] | 1,79 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 114 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 57 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 57 |
Liczba zwojów | 5,8 |
Długość opakowania [cm] | 41,2 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,25 |
nr EAN | 5412096760044 |
Długość [mm] | 246 |
Ciężar [kg] | 1,88 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 114 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 57 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 57 |
Liczba zwojów | 5,8 |
Długość opakowania [cm] | 41,2 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,5 |
nr EAN | 5412096760051 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Grubość [mm] | 13,25 |
Długość [mm] | 289 |
Litera rozpoznawcza | KU |
Litera rozpoznawcza | KT |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025