Strona zabudowy | Oś przednia | |
nr EAN | 4025258567675 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Długość [mm] | 222 | |
Parametr | E | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
średnica zewnętrzna [mm] | 129 | |
Grubość 1 [mm] | 12,8 | |
nr EAN | 4260471918099 |
Grubość [mm] | 25,0 | |
Średnica wewnętrzna [mm] | 12,0 | |
Średnica wewnętrzna [mm] | 18,5 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 79,0 | |
Gwint wewnętrzny [mm] | M14 x 1,5 | |
Rozmiar klucza | 21 | |
Materiał | Guma | |
Materiał | Aluminium | |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Ciężar [kg] | 0,16 | |
nr EAN | 4027816149415 |
Długość [mm] | 375 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 149,0 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 12,0 | |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Ciężar [kg] | 1,916 | |
dla numeru OE | 77 00 421 610 | |
Zamiana tylko w parach | ||
nr EAN | 4027816388883 |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Ciężar [kg] | 0,12 | |
nr EAN | 4054224032145 |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Długość [mm] | 375 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 149 | |
Grubość [mm] | 11,75 | |
nr EAN | 8052553363295 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Długość [mm] | 213 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 130 | |
Grubość [mm] | 13 | |
nr EAN | 8052553442167 |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Średnica [mm] | 12,2 | |
Długość 1 [mm] | 370 | |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 141 | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Średnica [mm] | 12,9 | |
Długość 1 [mm] | 220 | |
Średnica zewnętrzna 1 [mm] | 131 | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem standardowym | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy | |
Parametr | MB | |
Ciężar [kg] | 1,7 | |
Średnica 1 [mm] | 11,2 | |
Średnica 2 [mm] | 13,5 | |
Średnica 3 [mm] | 12,3 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 127 | |
Długość [mm] | 278 | |
nr EAN | 4909500624661 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
Parametr | E | |
Ciężar [kg] | 1,99 | |
Grubość 1 [mm] | 12,8 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 129 | |
Długość [mm] | 222 | |
nr EAN | 4909500728727 |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Podwozie | dla pojazdów z zawieszeniem standardowym | |
Parametr | AC | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa | |
Ciężar [kg] | 1,916 | |
Grubość 1 [mm] | 11,8 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 149 | |
Długość [mm] | 375 | |
nr EAN | 4909500630624 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
Parametr | E | |
Ciężar [kg] | 2,23 | |
Grubość 1 [mm] | 13 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 130 | |
Długość [mm] | 213 | |
nr EAN | 4909500857441 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
nr EAN | 7394410089735 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
nr EAN | 7394410015529 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Numer seryjny | 4035050 | |
nr EAN | 5901159210546 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
nr EAN | 7394410015529 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
nr EAN | 7394410089735 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa | |
nr EAN | 5900427368934 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
Parametr | E | |
Ciężar [kg] | 2,23 | |
Grubość 1 [mm] | 13 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 130 | |
Długość [mm] | 213 | |
nr EAN | 5901619501597 |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Zamiana tylko w parach | ||
Wymagana ilość | 2 | |
Materiał | Stal sprężynowa | |
nr EAN | 4040074037942 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Zamiana tylko w parach | ||
Wymagana ilość | 2 | |
Materiał | Stal sprężynowa | |
nr EAN | 4040074041871 |
Długość [mm] | 220 | |
Ciężar [kg] | 1,990 | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
średnica zewnętrzna [mm] | 131 | |
Liczba zwojów | 6,5 | |
Długość opakowania [cm] | 40,6 | |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 | |
Wysokość opakowania [cm] | 16,7 | |
Numer taryfy celnej | 73202089 | |
Średnica drutu [mm] | 12,80 | |
nr EAN | 5412096533846 |
Długość [mm] | 371 | |
Ciężar [kg] | 2,200 | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
średnica zewnętrzna [mm] | 147 | |
Długość opakowania [cm] | 43 | |
Szerokość opakowania [cm] | 15 | |
Wysokość opakowania [cm] | 15 | |
Numer taryfy celnej | 73202089 | |
Średnica drutu [mm] | 12,00 | |
nr EAN | 5412096537523 |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Masa [g] | 150 | |
dla numeru OE | 7700798900 | |
Wymagana ilość | 2 | |
nr EAN | 8033989135021 |
Parametr | D | |
Długość [mm] | 224 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 128 | |
Średnica 1 [mm] | 8,9 | |
Średnica 2 [mm] | 12,95 | |
Średnica 3 [mm] | 8,9 | |
nr EAN | 4013872343768 |
Parametr | AC | |
Średnica [mm] | 12 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 148 | |
Długość [mm] | 375 | |
nr EAN | 4013872471928 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025
Objawy uszkodzenia czujnika wału korbowego
31-03-2025
Klimatyzacja i czynniki chłodnicze
23-03-2025
Ile trzeba zapłacić za wymianę tarcz i kloców hamulcowych.
14-03-2025
Ile kosztuje wymiana rozrządu?
07-03-2025
Kiedy należy wymieniać świece żarowe i zapłonowe?
04-03-2025