Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 4025258817282 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 287 |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 132 |
Grubość 1 [mm] | 14,5 |
nr EAN | 4260603175239 |
Długość [mm] | 348 |
średnica zewnętrzna [mm] | 134,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 14,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 95,5 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Ciężar [kg] | 2,97 |
Zamiana tylko w parach | |
dla numeru OE | 8D0 411 105 BA |
nr EAN | 4027816378327 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,77 |
Grubość 1 [mm] | 14,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 132 |
Długość [mm] | 287 |
nr EAN | 4909500723364 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,76 |
Grubość 1 [mm] | 15 |
średnica zewnętrzna [mm] | 128 |
Długość [mm] | 265 |
nr EAN | 4909500723388 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 3,06 |
Grubość 1 [mm] | 15 |
średnica zewnętrzna [mm] | 134 |
Długość [mm] | 314 |
nr EAN | 4909500722589 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,96 |
Grubość 1 [mm] | 15,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 134 |
Długość [mm] | 248 |
nr EAN | 4909500723500 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Podwozie | dla pojazdów bez zawieszenia sportowego |
nr EAN | 5900427588547 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | CC |
Długość [mm] | 285 |
Średnica [mm] | 14,95 |
średnica zewnętrzna [mm] | 135 |
nr EAN | 5903364311704 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,77 |
Grubość 1 [mm] | 14,5 |
średnica zewnętrzna [mm] | 132 |
Długość [mm] | 287 |
nr EAN | 5903766331126 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 265 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 128 |
Średnica drutu [mm] | 15 |
Długość [mm] | 285 |
średnica zewnętrzna [mm] | 133 |
Długość [mm] | 252 |
średnica zewnętrzna [mm] | 134 |
Średnica drutu [mm] | 15,5 |
Długość [mm] | 286 |
Ciężar [kg] | 3,100 |
średnica zewnętrzna [mm] | 132 |
Długość opakowania [cm] | 41,5 |
Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 14,7 |
nr EAN | 5412096431142 |
Długość [mm] | 284 |
Ciężar [kg] | 3,200 |
średnica zewnętrzna [mm] | 132 |
Długość opakowania [cm] | 41,5 |
Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 15,0 |
nr EAN | 5412096431319 |
Parametr | CC |
Długość [mm] | 285 |
średnica zewnętrzna [mm] | 133 |
Średnica [mm] | 14,7 |
nr EAN | 4013872695201 |
Parametr | CC |
Długość [mm] | 285 |
Średnica [mm] | 14,95 |
średnica zewnętrzna [mm] | 135 |
nr EAN | 4013872695195 |
Parametr | CC |
Długość [mm] | 252 |
średnica zewnętrzna [mm] | 134 |
Średnica [mm] | 15,3 |
nr EAN | 4013872695171 |
Parametr | CC |
Długość [mm] | 251 |
średnica zewnętrzna [mm] | 135 |
Średnica [mm] | 15,65 |
nr EAN | 4013872695164 |
Parametr | E |
Długość [mm] | 267 |
średnica zewnętrzna [mm] | 137 |
Średnica [mm] | 16,2 |
nr EAN | 4013872694402 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Zestawy naprawcze przekładni kierowniczych
29-09-2025
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025