Długość [mm] | 330 |
średnica zewnętrzna [mm] | 140 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 84 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 86,5 |
nr EAN | 4260603175147 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 307 |
Średnica 1 [mm] | 8,4 |
Średnica 2 [mm] | 12,4 |
Parametr | MB |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 |
nr EAN | 4260426620992 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 307 |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 |
Średnica 1 [mm] | 8 |
Średnica 2 [mm] | 12 |
Średnica 3 [mm] | 8 |
nr EAN | 8052553400310 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
Parametr | MB |
Ciężar [kg] | 1,7 |
Średnica 1 [mm] | 8,4 |
Średnica 2 [mm] | 12,4 |
Średnica 3 [mm] | 8,4 |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 |
Długość [mm] | 307 |
nr EAN | 4909500550687 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
Parametr | E |
Ciężar [kg] | 1,34 |
Grubość 1 [mm] | 10,8 |
średnica zewnętrzna [mm] | 139 |
Długość [mm] | 293 |
nr EAN | 4909500728864 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 2,02 |
Grubość 1 [mm] | 12,3 |
średnica zewnętrzna [mm] | 139 |
Długość [mm] | 328 |
nr EAN | 4909500615683 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410093435 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
nr EAN | 7394410093534 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
nr EAN | 7394410132523 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Numer seryjny | K4061521 |
nr EAN | 5901159233729 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy |
nr EAN | 7394410132523 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
Strona zabudowy | góra |
nr EAN | 5900427313675 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 1,85 |
Grubość 1 [mm] | 12 |
średnica zewnętrzna [mm] | 141 |
Długość [mm] | 309 |
nr EAN | 5907558542899 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 5907558543513 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
Długość [mm] | 330 |
Ciężar [kg] | 2,200 |
średnica zewnętrzna [mm] | 140 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 84 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 86 |
Liczba zwojów | 5,9 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,7 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,8 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,0 |
nr EAN | 5412096277320 |
Długość [mm] | 304 |
Ciężar [kg] | 1,230 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 142 |
Liczba zwojów | 5,5 |
Długość opakowania [cm] | 40,6 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,8 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,7 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 10,50 |
nr EAN | 5412096533839 |
Długość [mm] | 340 |
Ciężar [kg] | 2,470 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy |
średnica zewnętrzna [mm] | 140 |
Długość opakowania [cm] | 43 |
Szerokość opakowania [cm] | 15 |
Wysokość opakowania [cm] | 15 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,25 |
nr EAN | 5412096734007 |
Ilość na oś | 2 |
Wysokość [mm] | 37 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 5908229920275 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025