Strona zabudowy | Oś przednia |
nr EAN | 4025258689919 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
nr EAN | 4025258689896 |
Jednostka | szt. |
Lokalizacja w aucie | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna zwojowa |
Zamiana tylko w parach | |
Sprawdź numer OE | |
Średnica drutu [mm] | 10,5 |
Długość [mm] | 320 |
Liczba zwojów | 7,7 |
Oznaczenie kolorystyczne patrz PDF | |
EAN | 4050278079624 |
Stan | Fabrycznie nowy |
Lokalizacja w aucie | Oś przednia |
Projekt resora | Sprężyna zwojowa |
Zamiana tylko w parach | |
Sprawdź numer OE | |
Średnica drutu [mm] | 11,8 |
Długość [mm] | 337 |
Liczba zwojów | 5,2 |
Oznaczenie kolorystyczne patrz PDF | |
EAN | 4050278105798 |
Stan | Fabrycznie nowy |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Długość [mm] | 330 |
średnica zewnętrzna [mm] | 138,5 |
Grubość [mm] | 12,2 |
nr EAN | 8052553393322 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Parametr | E |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
Ciężar [kg] | 1,8 |
Grubość 1 [mm] | 12,2 |
średnica zewnętrzna [mm] | 138,5 |
Długość [mm] | 330 |
nr EAN | 4549762150807 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410116561 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
nr EAN | 7394410116561 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Długość [mm] | 320 |
średnica zewnętrzna [mm] | 109 |
Średnica drutu [mm] | 10,2 |
Długość [mm] | 322 |
Ciężar [kg] | 1,600 |
średnica zewnętrzna [mm] | 108 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 54 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 54 |
Liczba zwojów | 7,6 |
Długość opakowania [cm] | 41,5 |
Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 10,3 |
nr EAN | 5412096366598 |
Długość [mm] | 335 |
Ciężar [kg] | 1,900 |
średnica zewnętrzna [mm] | 132 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 83 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 85 |
Liczba zwojów | 5,8 |
Kod koloru | OE: green+orange |
Długość opakowania [cm] | 41,5 |
Szerokość opakowania [cm] | 15,1 |
Wysokość opakowania [cm] | 15,2 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 11,5 |
nr EAN | 5412096367496 |
Długość [mm] | 331 |
Ciężar [kg] | 1,921 |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa |
średnica zewnętrzna [mm] | 140 |
Średnica wewnętrzna 1 [mm] | 82 |
Średnica wewnętrzna 2 [mm] | 82 |
Liczba zwojów | 5,3 |
Długość opakowania [cm] | 41,200 |
Szerokość opakowania [cm] | 16,600 |
Wysokość opakowania [cm] | 16,800 |
Numer taryfy celnej | 73202089 |
Średnica drutu [mm] | 12,2 |
nr EAN | 5412096760945 |
Parametr | E |
Długość [mm] | 320 |
średnica zewnętrzna [mm] | 109 |
Średnica [mm] | 10,25 |
nr EAN | 4013872772315 |
Parametr | CC-SL |
Długość [mm] | 332 |
średnica zewnętrzna [mm] | 139 |
Średnica [mm] | 12 |
nr EAN | 4013872948222 |
Parametr | CC-SL |
Długość [mm] | 318 |
średnica zewnętrzna [mm] | 132 |
Średnica [mm] | 11,75 |
nr EAN | 4013872948239 |
Parametr | E |
Długość [mm] | 316 |
średnica zewnętrzna [mm] | 109 |
Średnica [mm] | 10,5 |
nr EAN | 4013872948253 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025