Strona zabudowy | Oś przednia | |
Długość [mm] | 345 | |
Parametr | E | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa | |
średnica zewnętrzna [mm] | 139 | |
Grubość 1 [mm] | 12,3 | |
nr EAN | 4260426620961 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Długość [mm] | 307 | |
Średnica 1 [mm] | 8,4 | |
Średnica 2 [mm] | 12,4 | |
Parametr | MB | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy | |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 | |
nr EAN | 4260426620992 |
Strona zabudowy | na dole | |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Ciężar [kg] | 0,153 | |
Długość opakowania [cm] | 13,3 | |
Szerokość opakowania [cm] | 13,3 | |
Wysokość opakowania [cm] | 2,6 | |
nr EAN | 4056111055572 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Długość [mm] | 307 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 | |
Średnica 1 [mm] | 8 | |
Średnica 2 [mm] | 12 | |
Średnica 3 [mm] | 8 | |
nr EAN | 8052553400310 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy | |
Parametr | MB | |
Ciężar [kg] | 1,7 | |
Średnica 1 [mm] | 8,4 | |
Średnica 2 [mm] | 12,4 | |
Średnica 3 [mm] | 8,4 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 144 | |
Długość [mm] | 307 | |
nr EAN | 4909500550687 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
Parametr | E | |
Ciężar [kg] | 1,34 | |
Grubość 1 [mm] | 10,8 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 139 | |
Długość [mm] | 293 | |
nr EAN | 4909500728864 |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Parametr | E | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa | |
Ciężar [kg] | 2,26 | |
Grubość 1 [mm] | 12,3 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 139 | |
Długość [mm] | 345 | |
nr EAN | 4909500613221 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
nr EAN | 7394410093534 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy | |
nr EAN | 7394410132523 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Numer seryjny | K4061521 | |
nr EAN | 5901159233729 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o stałej średnicy | |
nr EAN | 7394410093534 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa zwijana z drutu o zmiennej średnicy | |
nr EAN | 7394410132523 |
Strona zabudowy | Oś przednia | |
Projekt resora | Sprężyna śrubowa | |
nr EAN | 5900427371330 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
nr EAN | 5900427372047 |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
Strona zabudowy | na dole | |
Strona zabudowy | góra | |
nr EAN | 5900427313675 |
Parametr | CC | |
Długość [mm] | 315 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 141 | |
Średnica [mm] | 12,5 | |
nr EAN | 4013872369898 |
Parametr | D | |
Średnica 3 [mm] | 8 | |
Średnica 1 [mm] | 8 | |
Długość [mm] | 317 | |
Średnica 2 [mm] | 12,8 | |
średnica zewnętrzna [mm] | 154 | |
nr EAN | 4013872476015 |
Ilość na oś | 2 | |
Wysokość [mm] | 37 | |
Strona zabudowy | Oś tylna | |
nr EAN | 5908229920275 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025
Objawy uszkodzenia czujnika wału korbowego
31-03-2025
Klimatyzacja i czynniki chłodnicze
23-03-2025
Ile trzeba zapłacić za wymianę tarcz i kloców hamulcowych.
14-03-2025
Ile kosztuje wymiana rozrządu?
07-03-2025
Kiedy należy wymieniać świece żarowe i zapłonowe?
04-03-2025