Chłodnica cieczy chłodzącej, popularnie zwana chłodnicą wody jest podzespołem samochodu wchodzącym w skład układu chłodzenia pojazdu. Jej zadaniem jest wydalenie do otoczenia nadwyżki temperatury powstającej podczas pracy silnika samochodowego. Silnik ten jest niczym innym jak silnikiem cieplnym, czyli takim, w którym energia chemiczna dostarczonego paliwa zamieniana jest w wyniku jego spalania w ciśnienie gazów spalinowych i ciepło. O ile to pierwsze jest jak najbardziej pożądane, to to drugie w nadmiarze już nie. Dlatego istnieje konieczność odprowadzania nadmiaru ciepła z silnika spalinowego na zewnątrz. Silniki w większości chłodzone są różnego rodzaju cieczami chłodzącymi, które odbierają ciepło z bloku silnika i odpowiednimi kanałami i przewodami chłodniczymi przenoszą je do chłodnicy silnika. Chłodnica składa się z wielu cieniutkich blaszek osadzonych na kanalikach, w których przepływa nagrzana ciecz chłodnicza. Duża powierzchnia łączna blaszek sprawia, że ciepło jest dobrze odprowadzane do przepływającego pomiędzy blaszkami chłodnicy powietrza.
Dla prawidłowej pracy chłodnicy istotne jest stosowanie właściwego płyny chłodniczego dostosowanego do materiału z którego wykonana jest chłodnica. Spotyka się chłodnice żeliwne oraz coraz częściej chłodnice aluminiowe. Aluminium jest materiałem lekkim i dobrze przewodzącym ciepło. Konstrukcja współczesnych chłodnic jest skomplikowana. Niekiedy są to chłodnice sklejone, niekiedy spawane lub zgrzewane. Często w celu dalszego zmniejszania wagi chłodnicy oraz zmniejszenie kosztu jej wytwarzania stosuje się kombinowane połączenie materiałów: aluminium i plastiku.
Na pewno nie należy kierować się ceną jako podstawowym kryterium przy dokonywaniu wyboru. Na rynku jest mnóstwo tanich chłodnic płynu chłodzącego słabej jakości kuszących bardzo niskimi cenami. Jednak w późniejszej eksploatacji może się okazać, że chłodnice te mają bardzo słabą konstrukcję, a system ich mocować nie wytrzymuje próby czasu. Taka chłodnica potrafi bardzo często rozszczelnić się podczas eksploatacji samochodu doprowadzając do ryzyka przegrzania i uszkodzenia silnika. Kryterium wyboru powinna być w tym przypadku tylko i wyłącznie jakość kupowanej chłodnicy wody. Wiodące w tym segmencie rynku są chłodnice wody Nissens, chłodnice Denso, czy też chłodnice płynu chłodzącego NRF oraz chłodnice Behr/Hella. Producenci ci stosują wysokie wymagania do swoich produktów, także do produktów swoich podwykonawców.
Dobrze o tym wiedzieć, że żadna firma produkująca chłodnice wody nie wykonuje całości swojej oferty w swoich fabrykach. Takie rozwiązanie było by po prostu nieopłacalne. Część oferty chłodnic samochodowych wytwarzana jest więc w zakładach produkcyjnych kooperantów tych firm w odpowiednim reżimie jakościowym, a potem sprzedawana pod brandem wiodącego producenta chłodnic samochodowych.
Dlaczego warto inwestować w wysokiej jakości klocki i tarcze hamulcowe przed sezonem letni
19-03-2024
Wycieraczki szyb Negotti
11-03-2024
Zmiana lokalizacji magazynu
25-07-2023
Smarowanie układu hamulcowego
07-02-2023
Kody wyposażenia w grupie VW
21-09-2022
Rodzaje wycieraczek Valeo
17-02-2022
Jak dobrać żarówki ksenonowe?
30-11-2021
Kody regionów Subaru
23-12-2020
Schaeffler przejmuje Ruville
15-12-2020
Kompresor klimatyzacji, rodzaje i zasada działania.
17-09-2020