Parowniki klimatyzacji samochodowej
Parownik klimatyzacji odpowiedzialny jest za wychładzanie powietrza wydmuchiwanego do wnętrza samochodu. Jest to drugi element układu klimatyzacji, w którym dochodzi do wymiany ciepła. Ze względu na specyfikę można go przyrównać do skraplacza z tą tylko różnicą że spełnia odwrotną funkcję.
Parownik jest elementem układu klimatyzacji, którego nie widać i nie czuć, a więc często problem z jego sprawnością jest bagatelizowany. Niesprawność jego pracy rozpoznamy po nieprzyjemnym zapachu, który rozprzestrzenia się po wnętrzu samochodu. Parowniki klimatyzacji samochodowej są odpowiedzialne za kilka zadań. Odparowują czynnik chłodniczy do postaci par przegrzanych, pochłaniają ciepło do czynnika chłodniczego, nagrzewają powietrze, utrzymują właściwy poziom wilgotności powietrza i oczyszczają je.
Budowa parownika klimatyzacji
Parowniki klimatyzacji zbudowane zostały z rurek o przekroju owalnym i ułożeniu w żeberka radiatora w różnych konfiguracjach. Wyróżnia się 4 typy konfiguracji przepływu czynnika chłodniczego przez parownik. Najprostszą budową charakteryzuje się obieg równoległy. W przeciwległych zbiornikach umieszczone są odpowiednio wlot o wylot. Ich wadą jest jednak mała efektywność, zaletą natomiast zapewnienie najmniejszego spadku ciśnienia chłodziwa. Obieg typy „U” posiada wlot i wylot w tym samym pojemniku, są one rozdzielone poprzecznie. Obieg typy „S” wyróżnia się kanałem ułożonym w charakterystyczną linię S. W tym przypadku wlot i wylot również znajdują się po przeciwnych stronach. Ostatnim obiegiem jest obieg typu „W” z rurkami ułożonymi w poprzek parownika.
Kiedy potrzebna jest wymiana parownika?
Parowniki sygnalizują problem nieprzyjemnym zapachem. Jeżeli pojawia się on w momencie załączenia klimatyzacji, a następnie znika, możemy problem rozwiązać odgrzybianiem układu klimatyzacji. Jeżeli jednak utrzymuje się on przez cały czas pracy klimatyzacji, konieczna może się okazać wymiana parownika.