Tarcze hamulcowe są jednym z głównych elementów układu hamulcowego, współpracującym bezpośrednio z klockami hamulcowymi. Są one narażone na ekstremalne obciążenia mechaniczne i cieplne podczas procesu hamowania, zwłaszcza jeżeli odbywa się on gwałtownie.
W toku rozwoju pojazdów samochodowych, były stosowane początkowo w przedniej osi pojazdu. Stopniowo, w związku ze wzrostem prędkości nowszych modeli samochodów, montowane były także w tylnych kołach.
Zasadniczo można je podzielić na tarcze hamulcowe pełne i tarcze hamulcowe wentylowane. Tracze pełne mają zastosowanie do pojazdów o mniejszych silnikach i masie własnej, zazwyczaj tez mają zastosowanie z tyłu układu hamulcowego. Tarcze wentylowane, czyli składające się z dwóch tarcz, połączonych ze sobą i z perforowana powierznią pomiędzy nimi, stosowane są do samochodów cięższych, o większej mocy silnika. Taka budowa tarcz wentylowanych pozwala na lepsze odprowadzanie ciepła wytwarzającego się podczas hamowania.
Stosunkowo nowym rozwiązaniem są tarcze nacinane. Wywodzące się ze sportów motorowych tarcze nacinane pozwalają na zmniejszenie efektu fadingu. Fading jest to zjawisko opadania pedału hamulca podczas ostrego hamowania, a spowodowane jest silnym rozgrzewaniem się współpracujących tarcz i klocków hamulcowych. Powstają wówczas gazy, które przy zastosowaniu tarcz nacinanych (albo nawiercanych) mają lepszą możliwość ucieczki, przez co efekt fadingu jest mniej odczuwalny.
Innym pozytywnym oddziaływaniem tarcz nacinanych jest oczyszczanie powierzchni klocków hamulcowych z pyłu i drobnych zanieczyszczeń.
Koncerny produkujące nacinane tarcze hamulcowe wprowadzają je na rynek równolegle z tarczami tradycyjnymi (zarówno pełnymi jak i wentylowanymi) pod własnymi nazwami handlowymi. I tak na przykład nacinane tarcze hamulcowe z oferty firmy ATE noszą nazwę Power Disc, Brembo produkuje tarcze nacinane Brembo Max
Popularnym rozwiązaniem ze względów estetycznych i praktycznych stało się pokrywanie tarcz zabezpieczeniem antykorozyjnym. Warstwa antykorozyjna zostaje usunięta z powierzchni współpracującej z klockiem hamulcowym już po kilku pierwszych hamowaniach po zainstalowaniu nowego zestawu hamulców.
Dlaczego warto inwestować w wysokiej jakości klocki i tarcze hamulcowe przed sezonem letni
19-03-2024
Wycieraczki szyb Negotti
11-03-2024
Zmiana lokalizacji magazynu
25-07-2023
Smarowanie układu hamulcowego
07-02-2023
Kody wyposażenia w grupie VW
21-09-2022
Rodzaje wycieraczek Valeo
17-02-2022
Jak dobrać żarówki ksenonowe?
30-11-2021
Kody regionów Subaru
23-12-2020
Schaeffler przejmuje Ruville
15-12-2020
Kompresor klimatyzacji, rodzaje i zasada działania.
17-09-2020