Części do samochodów e-autoparts.pl
opinie o sklepie motoryzacyjnym e-autoparts.pl
ranking opineo.pl rok 2014
ranking opineo.pl rok 2015
ranking opineo.pl rok 2016
Części do samochodów e-autoparts.pl
tel: 22/100 15 90
Napisz do nas ikona email
konsultanci: poniedziałek - czwartek 9:00 - 17:00 piątek do 15:00
magazyn:    poniedziałek - czwartek 9:00 - 17:00 piątek do 15:00
Części do samochodów e-autoparts.pl
ikona koszyka

... jest pusty
aktualny koszt dostawy: 16.00 zł
do bezpłatnej dostawy
brakuje: 250.00 zł
Części do samochodów e-autoparts.pl
tel: 22/100 15 90
Napisz do nas 
Części do samochodów e-autoparts.pl
tel: 22/100 15 90
Napisz do nas ikona email
ikona koszyka

... jest pusty
aktualny koszt dostawy: 16.00 zł
do bezpłatnej dostawy
brakuje: 250.00 zł
Sklep » części samochodowe » paski napędowe » pasek rozrządu i zestaw paska rozrządu » tłumik drgań skrętnych
Aby dobrać części z tej kategorii, najpierw należy wybrać samochód
Aby dobrać części z tej kategorii, najpierw należy wybrać samochód

Tłumik drgań skrętnych


Specyfiką silnika spalinowego jest niejednostajna praca w czasie cyklu spalania. Np. podczas zapłonu mieszanki dochodzi do szarpnięć (drgań), które oddziałują na cały układ napędowy.  Są to tzw. drgania skrętne. W ich efekcie wał napędowy nie obraca się z tą samą prędkością. Jej zmiany, nawet nieznaczne, mogą powodować szybsze zużywanie się części, a w następstwie jej trwałe uszkodzenie. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do pęknięcia wału korbowego, co wymaga kosztownej i złożonej naprawy jednostki napędowej. Drgania skrętne są też przyczyną szybszego zmęczenia materiału. Szczególnie często takie zagrożenia pojawiają się w silnikach wysokoprężnych, w których dynamika pracy jest znacznie większa i generuje też intensywniejsze drgania. Ograniczeniem problemu i ryzyka awarii jest tłumik drgań skrętnych.

Funkcje tłumika drgań skrętnych


Tłumik drgań skrętnych może mieć różną budowę, zależnie od typu silnika i modelu pojazdu. Jednak bez względu na te cechy jego podstawowymi zadaniami są pochłanianie energii drgań własnych wału korbowego oraz ich tłumienie. W efekcie cały układ napędowy jest mniej narażony na konsekwencje nierównej pracy silnika. Działanie elementu sprowadza się do wykorzystania siły bezwładności. Na zrównoważenie drgań pozwalają specjalne okładziny cierne umieszczone na obudowie tłumika i części wału. Podczas szarpnięcia gwałtowny ruch nie jest przenoszony na inne części układu, lecz – na skutek prześlizgnięcia się okładzin wzajemnie po sobie – dranie jest zamortyzowane, a jego energia – wchłonięta.

Różnice konstrukcyjne


Tłumiki drgań skrętnych są montowane w określonym miejscu układu napędowego, który różni się budową zależnie od modelu pojazdu. Dlatego wybór części wymaga dostosowania jej cech i kształtu do planowanego zastosowania. Jedną z form takich tłumików są ich modele wielostopniowe, wyposażone w trzy pary sprężyn. Funkcję tłumienia drgań może też pełnić koło dwumasowe.
loga producentów części