Części do samochodów e-autoparts.pl
zwrot Taxfree
ikona koszyka
Koszyk
jest pusty
części samochodowe » napęd koła, przeguby » krzyżak wału
krzyżak wału
wybierz markę samochodu:
krzyżak wału do popularnych marek samochodów
krzyżak wału do Alfa Romeo
krzyżak wału do Audi
krzyżak wału do Bmw
krzyżak wału do Chrysler
krzyżak wału do Citroën
krzyżak wału do Dacia
krzyżak wału do Daewoo
krzyżak wału do Daihatsu
krzyżak wału do Fiat
krzyżak wału do Ford
krzyżak wału do Honda
krzyżak wału do Hyundai
krzyżak wału do Isuzu
krzyżak wału do Jaguar
krzyżak wału do Jeep
krzyżak wału do Kia
krzyżak wału do Lancia
krzyżak wału do Land Rover
krzyżak wału do Mazda
krzyżak wału do Mercedes-benz
krzyżak wału do Mini
krzyżak wału do Mitsubishi
krzyżak wału do Nissan
krzyżak wału do Opel
krzyżak wału do Peugeot
krzyżak wału do Porsche
krzyżak wału do Renault
krzyżak wału do Rover
krzyżak wału do Saab
krzyżak wału do Seat
krzyżak wału do Skoda
krzyżak wału do Ssangyong
krzyżak wału do Subaru
krzyżak wału do Suzuki
krzyżak wału do Volvo
krzyżak wału do Vw (volkswagen)

Krzyżak wału napędowego 


Krzyżak wału jest przegubem ansychronicznym. Stanowi element łączący wał przekazujący z odbierającym moment obrotowy. Krzyżaki wału wywołują okresową zmianę prędkości obrotowej wału odbierającego. W trakcie jednego obrotu dochodzi do takiego zjawiska dwa razy. Umieszczone są w wałach napędowych, które odpowiadają za przekazywanie napędu z silnika znajdującego się z przodu na oś tylną (w przypadku pojazdów z jednostką napędową umieszczoną z tyłu jest odwrotnie, napęd przekazywany jest na przednią oś).
 

Żywotność krzyżaka wału napędowego


To jeden z niewielu elementów w samochodzie, który jest aż tak wytrzymały. W terenowych autach mogą posłużyć nam nawet przez kilkaset kilometrów i nie sygnalizować konieczności wymiany. Oczywiście duże znaczenie dla ich żywotności ma sposób eksploatacji. Jeżeli nie miały łatwo, z pewnością trzeba będzie je wymienić wcześniej. 

Krzyżak wału napędowego wymaga uwagi, jeżeli słyszysz stukanie, dochodzące spod podłogi. Jest to szczególnie uciążliwe przy przyśpieszaniu i puszczaniu gazu. Im większe jest zużycie, tym częściej dochodzi również do wibracji, które pojawiają się w konkretnym zakresie prędkości obrotowej silnika. Wynika to z nadmiernego luzu. Jeżeli narażasz swoje auto często na ekstremalna jazdę, to istnieje ryzyko, że krzyżak wału pęknie. Wszyscy fani terenowych wycieczek powinni więc regularnie myć i smarować przeguby. Szczególnie ważne jest to w przypadku jazdy po błotnistym terenie. 

Krzyżak wału napędowego wielu kierowców wymienia samodzielnie, ponieważ jest to czynność stosunkowo prosta, nie potrzebujesz specjalistycznych narzędzi i wiedzy. Zwróć uwagę na właściwe smarowanie łożysk i poprawny montaż uszczelnień. Niektóre modele krzyżaków posiadają kalamitki, czyli smarowniczki. Dzięki nim przeguby smarowane są automatycznie podczas ich pracy. Wymagają jednak, co najmniej raz w roku, uzupełnienia smarem. 
loga producentów części sklepu e-autoparts.pl