Części do samochodów e-autoparts.pl
Sklep » Nowości motoryzacyjne » Czy warto wymieniać śruby głowicy

Śruby głowicy są elementem konstrukcyjnym systemu uszczelniania głowicy silnika wytwarzającym wymagany nacisk powierzchniowy i przenoszącym go na elementy silnika samochodowego. Z uwagi na to śruby głowicy powinny być dokręcone zgodnie z zaleceniami producenta silnika i co ważne, w odpowiedniej kolejności.

Cała siła wytwarzana przez śruby głowicy, jak i równomierny jej rozkład są zasadniczym warunkiem odpowiedniego funkcjonowania uszczelki głowicy.
Podczas dokręcania śruba głowicy podlega nie tylko rozciąganiu elastycznemu, ale także plastycznemu. Zapewnia on dodatkowe zalety w porównaniu z procesem dokręcania tylko za pomocą momentu dociągającego. Podczas procesu dokręcania za pomocą odpowiedniego momentu dociągającego połączonego ze zmianą kąta dociągającego, śruba zostaje najpierw dokręcona z określonym niskim momentem dociągającym w elastycznym obszarze charakterystyki śruby (wykres 1).


Wykres 1
Pod koniec dokręcania momentem dociągającym, śruba jest poddawana dalszemu dokręcaniu przy zastosowaniu określonego kąta dociągającego. Materiał śruby odkształca się w tym momencie plastycznie ponad swoją granicę plastyczności (granica plastyczności – punkt przejścia krzywej z obszaru elastyczności do obszaru plastyczności).
Zalety dokręcania kątem dociągającym:
1. W połączeniu z nowymi konstrukcjami śrub głowicy, zastosowanie tej metody dokręcania nie powoduje mocniejszego napięcia własnego śruby, lecz jej plastyczne wydłużenie. Tak więc uzyskujemy równomiernie wysoki poziom sił dociągu wszystkich śrub głowicy. Jest to ważny warunek uzyskania szczelności zespołu głowica – blok.
2. Nie jest konieczne ponowne dokręcanie śrub głowicy. Uszczelki metalowe wielowarstwowe w rezultacie niewielkich wartości osadzania się ich materiału nie muszą być ponownie dokręcane.

Przestrzeganie tych wskazówek, zagwarantuje odpowiednie dociągnięcie komponentów silnika oraz spowoduje uzyskanie jego optymalnej szczelności. Wcześniej użyte i plastycznie odkształcone śruby głowicy nie mogą być w żadnym wypadku zastosowane ponownie. W ten sposób unikniemy nieprzyjemnych konsekwencji w postaci wycieków z pod głowicy oraz niepotrzebnych kosztów ponownej naprawy, zdenerwowanych klientów oraz utraty dobrej marki.