Strona zabudowy | Oś przednia |
średnica zewnętrzna [mm] | 258 |
Wysokość [mm] | 44 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 61 |
Felga, ilość otworów | 4 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 22 |
Zamiana tylko w parach | |
średnica piasty [mm] | 136 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 100 |
Powierzchnia | pokryty |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
Dodatkowe informacje o produkcie Tarcza hamulcowa, COATED 701 416 TOPRAN
RENAULT | 4020 622 12R | |
RENAULT | 4020 631 49R | |
RENAULT | 4020 650 54R | |
RENAULT | 4020 668 39R | |
RENAULT | 4020 670 25R | |
RENAULT | 4020 676 15R | |
DACIA | 4020 622 12R | |
DACIA | 4020 631 49R | |
DACIA | 4020 650 54R | |
DACIA | 4020 668 39R | |
DACIA | 4020 670 25R | |
DACIA | 4020 676 15R | |
SMART | 453 420 00 00 | |
SMART | 453 420 01 00 | |
SMART | A453 420 00 00 | |
SMART | A453 420 01 00 |
Zastosowanie Tarcza hamulcowa, COATED 701 416 TOPRAN w samochodach:
Tarcza hamulcowa to kluczowy element ciernego układu hamulcowego, powszechnie stosowanego w pojazdach osobowych i użytkowych. W połączeniu z klockami hamulcowymi odpowiada za skuteczne wytracanie prędkości poprzez wytwarzanie tarcia. Podczas hamowania klocki, wyposażone w okładzinę cierną, dociskane są z obu stron do obracającej się tarczy, co prowadzi do spowolnienia obrotów koła i w konsekwencji – zatrzymania pojazdu.
Właściwości techniczne i typy tarcz
Dla zapewnienia skutecznego i bezpiecznego działania układu hamulcowego, tarcze muszą cechować się wysoką odpornością na temperaturę, ścieranie oraz odkształcenia mechaniczne. Standardowa tarcza ma kształt płaskiego dysku, często z centralnym pierścieniem montażowym. Współczesne rozwiązania techniczne obejmują przede wszystkim tarcze wentylowane, w których dwa połączone dyski tworzą kanały chłodzące umożliwiające lepsze odprowadzanie ciepła. Dzięki temu ogranicza się ryzyko przegrzania podczas intensywnego hamowania.
W zależności od przeznaczenia, stosuje się także tarcze:
perforowane, zapewniające skuteczniejsze odprowadzanie gazów i pyłu oraz poprawiony kontakt z klockiem,
pełne (monolityczne) – prostsze konstrukcyjnie, jednak mniej odporne na przegrzewanie,
ceramiczne, wykorzystywane głównie w samochodach sportowych i klasy premium, ze względu na wyjątkową odporność cieplną i niską masę.
Materiałem najczęściej wykorzystywanym do produkcji tarcz hamulcowych jest żeliwo o podwyższonej odporności termicznej, które zapewnia stabilne właściwości cierne nawet przy wysokim obciążeniu.
Eksploatacja i wymiana
Tarcze hamulcowe, podobnie jak klocki, są elementami eksploatacyjnymi, narażonymi na zużycie. Zalecany okres ich wymiany mieści się zazwyczaj w zakresie 60–90 tys. km, jednak rzeczywisty przebieg może się różnić w zależności od stylu jazdy, masy pojazdu oraz warunków drogowych. Objawami zużycia mogą być drgania podczas hamowania, słabsza skuteczność układu lub nadmierne nagrzewanie się tarczy.
Oferta w sklepie E-autoparts.pl
W naszej ofercie znajduje się szeroki wybór tarcz hamulcowych przeznaczonych do wielu marek i modeli samochodów. Proponujemy produkty renomowanych producentów, takich jak ATE, Kamoka, Textar, Brembo, TRW, LPR, Hella oraz wielu innych. Każda z oferowanych tarcz spełnia obowiązujące normy techniczne i przechodzi rygorystyczną kontrolę jakości, co gwarantuje bezpieczeństwo oraz długotrwałą, bezawaryjną eksploatację.