Strona zabudowy | Oś przednia |
Typ tarczy hamulcowej | wentylowany |
średnica zewnętrzna [mm] | 276 |
średnica piasty [mm] | 180 |
Średnica otworu centrującego [mm] | 85 |
Grubość tarczy hamulcowej [mm] | 22 |
Wysokość [mm] | 77,5 |
Felga, ilość otworów | 5 |
Ø rozmieszczenia otworów [mm] | 130 |
Zamiana tylko w parach |
Dodatkowe informacje o produkcie Tarcza hamulcowa 107 687 TOPRAN
KLASA M, CLK, KLASA S, KLASA S coupe, KLASA C, KLASA C coupe, KLASA C T-Model
GOLF IV Variant, GOLF IV Cabriolet, LUPO I, BORA I, BORA Variant, POLO, PASSAT B5.5
9024210312, 9024210412, 9024210612, 9024210712, 9024210912, A9024210312, A9024210412, A9024210612, A9024210712, A9024210912
2D0615301A, 2D0615301D
MERCEDES-BENZ | 902 421 03 12 | |
MERCEDES-BENZ | 902 421 04 12 | |
MERCEDES-BENZ | 902 421 06 12 | |
MERCEDES-BENZ | 902 421 07 12 | |
MERCEDES-BENZ | 902 421 09 12 | |
MERCEDES-BENZ | A902 421 03 12 | |
MERCEDES-BENZ | A902 421 04 12 | |
MERCEDES-BENZ | A902 421 06 12 | |
MERCEDES-BENZ | A902 421 07 12 | |
MERCEDES-BENZ | A902 421 09 12 | |
VOLKSWAGEN | 2D0 615 301A | |
VOLKSWAGEN | 2D0 615 301D |
Zastosowanie Tarcza hamulcowa 107 687 TOPRAN w samochodach:
Tarcza hamulcowa to kluczowy element ciernego układu hamulcowego, powszechnie stosowanego w pojazdach osobowych i użytkowych. W połączeniu z klockami hamulcowymi odpowiada za skuteczne wytracanie prędkości poprzez wytwarzanie tarcia. Podczas hamowania klocki, wyposażone w okładzinę cierną, dociskane są z obu stron do obracającej się tarczy, co prowadzi do spowolnienia obrotów koła i w konsekwencji – zatrzymania pojazdu.
Właściwości techniczne i typy tarcz
Dla zapewnienia skutecznego i bezpiecznego działania układu hamulcowego, tarcze muszą cechować się wysoką odpornością na temperaturę, ścieranie oraz odkształcenia mechaniczne. Standardowa tarcza ma kształt płaskiego dysku, często z centralnym pierścieniem montażowym. Współczesne rozwiązania techniczne obejmują przede wszystkim tarcze wentylowane, w których dwa połączone dyski tworzą kanały chłodzące umożliwiające lepsze odprowadzanie ciepła. Dzięki temu ogranicza się ryzyko przegrzania podczas intensywnego hamowania.
W zależności od przeznaczenia, stosuje się także tarcze:
perforowane, zapewniające skuteczniejsze odprowadzanie gazów i pyłu oraz poprawiony kontakt z klockiem,
pełne (monolityczne) – prostsze konstrukcyjnie, jednak mniej odporne na przegrzewanie,
ceramiczne, wykorzystywane głównie w samochodach sportowych i klasy premium, ze względu na wyjątkową odporność cieplną i niską masę.
Materiałem najczęściej wykorzystywanym do produkcji tarcz hamulcowych jest żeliwo o podwyższonej odporności termicznej, które zapewnia stabilne właściwości cierne nawet przy wysokim obciążeniu.
Eksploatacja i wymiana
Tarcze hamulcowe, podobnie jak klocki, są elementami eksploatacyjnymi, narażonymi na zużycie. Zalecany okres ich wymiany mieści się zazwyczaj w zakresie 60–90 tys. km, jednak rzeczywisty przebieg może się różnić w zależności od stylu jazdy, masy pojazdu oraz warunków drogowych. Objawami zużycia mogą być drgania podczas hamowania, słabsza skuteczność układu lub nadmierne nagrzewanie się tarczy.
Oferta w sklepie E-autoparts.pl
W naszej ofercie znajduje się szeroki wybór tarcz hamulcowych przeznaczonych do wielu marek i modeli samochodów. Proponujemy produkty renomowanych producentów, takich jak ATE, Kamoka, Textar, Brembo, TRW, LPR, Hella oraz wielu innych. Każda z oferowanych tarcz spełnia obowiązujące normy techniczne i przechodzi rygorystyczną kontrolę jakości, co gwarantuje bezpieczeństwo oraz długotrwałą, bezawaryjną eksploatację.