Przepływomierz powietrza
Przepływomierz powietrza pełni funkcje czujnika mierzącego ilość powietrza, która dostaje się do silnika. Dane przekazane zostają do jednostki sterującej pracą jednostki napędowej, która decyduje o ilości paliwa, jaka zostanie dostarczona do komory spalania. Umożliwia to uzyskanie idealnych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli tzw. mieszanki stechiometrycznej. Dla silników spalinowych wartość ta wynosi 1:14,7. Oznacza to, że na każdy 1 kg zużytego paliwa przypada 14,7 kg powietrza.
Praca z mieszanką o tej proporcji podnosi efektywność pracy silnika, paliwo spala się całkowicie, dzięki temu możliwe jest również uzyskanie prawidłowej prędkości obrotowej silnika.
Przepływomierz umieszczony jest najczęściej w przewodzie doprowadzającym powietrze do silnika, tuż za filtrem. Diagnoza usterki przepływomierza jest dość prosta. Odczuwalny jest wówczas zauważalny spadek mocy silnika. Dodatkowo ikona
check engine informuje kierowcę, że pojawiły się jakieś nieprawidłowości.
Zjawisko gaśnięcia silnika podczas wysprzęglania może być jednak potencjalnie niebezpieczne. Nie działa wówczas w sposób prawidłowy układ kierowniczy i hamulcowy.
W silnikach benzynowych przepływomierz służy do ustalenia prawidłowego składu mieszanki, w silnikach diesla zaś jego celem jest przede wszystkim ograniczenie emisji spalin.