Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
Ciężar [kg] | 0,222 |
nr EAN | 4027816188438 |
Materiał | Metal |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | góra |
Ciężar [kg] | 0,221 |
nr EAN | 4027816193814 |
Długość [mm] | 352 |
średnica zewnętrzna [mm] | 138,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 12,0 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Ciężar [kg] | 2,2 |
Zamiana tylko w parach | |
dla numeru OE | 1J0 411 105 AF |
nr EAN | 4027816373971 |
Długość [mm] | 333 |
średnica zewnętrzna [mm] | 137,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 12,0 |
średnica zewnętrzna [mm] | 90,0 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Ciężar [kg] | 1,93 |
Zamiana tylko w parach | |
nr EAN | 4027816378280 |
Długość [mm] | 359 |
średnica zewnętrzna [mm] | 139,0 |
Liczba zwojów | 7 |
Strona zabudowy | Oś przednia |
Ciężar [kg] | 2,56 |
Zamiana tylko w parach | |
dla numeru OE | 191 411 105 T |
nr EAN | 4054224047354 |
Materiał | Metal |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | góra |
Ciężar [kg] | 0,221 |
nr EAN | 5907558522211 |
Strona zabudowy | Oś tylna |
Strona zabudowy | na dole |
Ciężar [kg] | 0,222 |
nr EAN | 4044688570208 |
Sprężyny zawieszenia współpracują z amortyzatorami w tłumieniu drgań wynikających z nierówności nawierzchni i przenoszonych na nadwozie przez masy nieresorowane, czyli elementy zawieszenia, hamulce, koła. Komfort podróżowania jest nieodłącznie związany z pracą tych dwóch podzespołów samochodu - sprężyn zawieszenia i amortyzatorów samochodowych. Poza aspektami komfortowymi niezwykle istotna jest sprawa bezpieczeństwa auta poruszającego się po drodze. Zużyte lub uszkodzone sprężyny zawieszenia w samochodzie wprowadzają wysokie zagrożenie w ruchu ulicznym.
Sprężyny weszły w użycie w pojazdach samochodowych w zastępstwie stosowanych uprzednio na szeroką skalę resorów piórowych. Ich niewątpliwą zaletą jest zwarta, kompaktowa budowa umożliwiająca konstruktorom zmniejszenie rozmiarów zawieszenia, zwłaszcza, że w sprężyny można wprowadzić amortyzator co znacznie upraszacza budowę samochodu. W niektórych autach, szczególnie produkcji francuskiej, w tylnym zawieszeniu sprężyny śrubowe zastępowane są drążkami skrętnymi. Czasem stosuje się je także w przednim zawieszeniu w autach terenowych. Ich zaletą jest możliwość regulacji poziomu ugięcia przez obrót w jarzmie mocującym.
Wadą sprężyn śrubowych jest brak możliwości przenoszenia sił poprzecznych, co wymusza stosowanie zawieszenia wahaczowego. Jednak dzięki sprężynom i ich budowie, zawieszenie jest bardziej miękkie i skuteczniejsze przy tłumieniu małych ale często występujących nierówności nawierzchni.
Sprężyna śrubowa wraz z amortyzatorem odpowiada za stały kontakt koła z nawierzchnią drogi. Oczywiście nie ma zawieszeń idealnych i koło tak na prawdę nigdy nie ma ciągłego kontaktu z nawierzchnią przy pokonywaniu nierówności. Chodzi jednak o to, żeby para ta była tak dobrana, aby czas przylegania koła do podłoża był jak najdłuższy.
Współczesne sprężyny samochodowe dzielą się na sprężyny o charakterystyce liniowej i progresywnej. Te pierwsze są zazwyczaj wykonane z drutu o stałej średnicy a ich średnica jest taka sama na całej długości. Sprężyny progresywne mają inną (mniejszą) średnicę na końcach, mogą też mieć średnice drutu grubszą w środku niż na końcu. Możliwe jest także osiągnięcie charakterystyki progresywnej przez zmianę sposobu nawijania drutu.
Często spotyka się w przypadku sprężyn oznaczenia: parametr E albo parametr MB. Parametr E oznacza wówczas sprężynę o stałej średnicy, a parametr MB - sprężynę o zmiennej średnicy
Jak ważna jest wymiana filtrów
25-06-2025
Rodzaje świec zapłonowych i ich zastosowanie
08-05-2025
Świece zapłonowe, które wybrać?
28-04-2025
Jaki płyn chłodniczy wybrać do swojego auta?
21-04-2025
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń tarcz hamulcowych.
15-04-2025
Przyczyny uszkodzenia pokrywy zaworów
07-04-2025